Handhavandefel under garantitid

ARN-bild

Den 2 augusti 2019 köpte kunden en diskmaskin för 5490 kronor. Efter en vecka började diskmaskinen krångla och efter en månad gick produkten sönder. Efter två månader kom en servicetekniker och bytte delar. Den 27 april 2020 kom servicetekniker igen då diskmaskinen än en gång gått sönder. Kunden utgick från att felet skulle täckas av garantin. Tre dagar senare kom en faktura på 3044 kronor. Kunden begär betalningsbefrielse för servicekostnaden med 3044 kr.

Företaget som reparerade diskmaskinen hittade både sand, en plastbit och organiskt material i produkten och garanti omfattar inte handhavandefel. Teknikern har medgett att det för kunden varit lite otydligt vid reparationen, och företaget har därför erbjudit prisavdrag med 1000 kronor vilket innebär faktura på 2044 kronor.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet, bland annat inskickat foto, att reparationen skett utifrån handhavandfel som inte täcks av garanti. ARN avslår kundens begäran om betalningsbefrielse av fakturan.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone