Internetköp – omleverans & retur

ARN-bild

En konsument köpte i juli 2018 en frys på nätet. När frysen levererades i augusti 2018 var den felaktig och företaget omlevererade en ny produkt. Den visade sig också vara felaktig vilket avhjälptes av service. Företaget bad kunden emballera och skicka tillbaka den första frysen. Kunden meddelade att de bedömde att de inte hade kunskap om att göra det korrekt varpå företaget meddelade att de skulle lösa detta. Företaget skickade endast en returfraktsedel. Kunden har efter 14 månader fraktat bort frysen och kasserat den. I november 2019 skickar företaget en faktura på den frysen. Kunden har fått betala för två frysar och kräver återbetalning av den första felaktiga frysen med 5 290 kronor.

Företaget har meddelat att de i september 2018 skickade en fraktsedel och en returinstruktion till kunden. De motsätter sig att kunden skulle meddelat att de inte kunnat genomföra returen. Först i oktober 2019 när företaget tar kontakt med kunden för att få underlag för returen informerar kunden att de inte kunnat emballera den och i stället kasserat den.

ARN konstaterar av handlingar i ärendet att kunden haft ansvar för att returnera produkten. ARN avslår konsumentens yrkande.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone