Omleverans torkskåp – fel mått på nätet

ARN-bild

Kunden köpte på internet med öppet köp, till den 31 januari, ett torkskåp den 27 oktober 2019 för 6116 kronor. Produkten levererades den 26 november 2019. Innan beställning kontrollerade kunden angivna mått då denne hade ett befintligt överskåp som torkskåpet skulle monteras under. Vid installation den 1 december upptäckte kunden att torkskåpet inte motsvarade produktuppgifterna på hemsidan.

På toppen av den köpta produkten fanns en montagehuv över inkommande kabel som byggde upp cirka 30 mm och var cirka 200×350 mm stor. Det gick därmed inte att justera in torkskåpet under befintligt överskåp. Kunden har varit i kontakt med tillverkaren och fått information att torkskåpet är av äldre modell och det nya som han sett på hemsidan har inkommande elkabel från baksidan och därför andra mått. Kunden begär omleverans av torkskåp som motsvarar den information (mått) som fanns på hemsidan, samt ersättning med 3650 för elektriker, inköp av nytt överskåp och eget arbete. Om omleverans inte kan ske yrkas ersättning med ytterligare 7795 kronor köp av annat torkskåp med rätt höjd.

Återförsäljaren motsätter sig kravet men beklagar att de haft felaktig information avseende de felaktiga måtten på hemsidan. Företaget har erbjudit hävning samt returfraktsedel eftersom de inte hade ett torkskåp med de önskade måtten. Företaget har inte det av tillverkare angivna torkskåpet med korrekta mått i sitt produktsortiment och kan därför inte företa omleverans.

ARN konstaterar utifrån handlingarna i ärendet att återförsäljaren inte levererat en produkt i enlighet med den beskrivning de haft på sin hemsida. ARN anser att hävning skall ske men avslår yrkandet om ersättning.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone