Reparation av ugnsglas & handtagsbyte

ARN-bild

En konsument beställer en tjänst för att byta ugnsglas. När företaget bytt ugnsglas kan de inte flytta handtaget och tar med sig den gamla luckan för att lossa handtaget i verkstaden och komma tillbaka dagen efter för att installera handtaget. När konsumenten efter ett par dagar tog kontakt med företaget informerade de att de slängt handtaget och beställt ett nytt då de inte kunde få loss handtaget. Företaget återkom senare med information att det inte gick att få fram ett nytt handtag och krediterade arbetet och kostnaden för ugnsglaset. Kunden har reklamerat tjänsten och begär skadestånd med 6695 kronor för att köpa ny ugn.

Serviceverkstaden har meddelat att de bytt ytterglaset på ugnen då det hade spruckit. Företaget beställde nytt handtag då det gamla inte gick att skruva loss. Det gamla kastades och först var handtaget restnoterat, därefter återkom företaget med information om att handtaget utgått ur reservdelssortimentet.

ARN konstaterar att serviceverkstaden åtagit sig ett reparationsarbete som de inte klarat att slutföra. Företaget är därför ansvarig för den skada konsumenten fått då på sin ugn. ARN har då att bedöma vad ugnen med sprucket glas var värd innan reparationen påbörjades. ARN har meddelat delvis bifall och har bedömt skadeståndet till 1500 kronor.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone