CES 2021 – Smarta hem: Förtroendet & trenderna

CES2021-SmartHome_Trust

Under CES 2021 hölls ett antal konferenser som berörde det smarta hemmet, och här sammanfattas vad som sades i två av dem. Under rubriken “Building Trust in Your Smart Home” samtalade Andrea Smith, Technology Journalist, med Ohad Amir, Essence, Michelle Guss, Crestron Electronics och Michael Mahan, Schneider Electric.

Andrea Smith berättade att vi idag pratar med våra smarta produkter i hemmet samtidigt som sensorer och kameror kontinuerligt håller koll på när och var vi är i hemmet, och en barriär för många som ännu inte så att säga hoppat på tåget sannolikt är aspekten med den personliga integriteten.

Hur definierar vi ett smart hem?
– Vi på Crestron definierar det lite annorlunda jämfört med många andra i och med att vi menar att det handlar om automatisering, där saker händer automatiskt, snarare än att användaren styr det hela, säger Michelle Guss.

– Essence menar att ett uppkopplat hem inte är detsamma som ett smart hem. Att kunna tända och släcka lampor i sitt hem oavsett var man befinner sig är inte grejen, säger Ohad Amir.

– För fem år sedan var det smart att kunna reglera sin belysning. Nu handlar det mer om intelligens, så att exempelvis lamporna automatiskt justeras vid olika tider i olika rum. Och andra saker börjar också bli intressanta för konsumenter, som till exempel luftkvaliteten, elförbrukningen etcetera, säger Michael Mahan.

Hur är det med protokollförvirringen, med Zigbee, Z-wave, WiFi, Bluetooth med mera?
– Kompatibilitetsproblematiken kan attackeras på två, eller fler, sätt. Ett sätt är att i produkterna ha RF-chip som kan ansluta till många olika protokoll. Ett annat sätt är att ha ett lager i molnet som förenklar upplevelsen för konsumenten, som inte behöver bry sig om vilket typ av anslutning/protokoll som används. Målet är att allt skall fungera sömlöst, säger Ohad Amir.

Hur är det med förtroendet och oron att dela med sig av sin data?
– Industrin arbetar på flera olika standarder för att öka säkerheten. En lösning är att inte låta videokameror, mikrofoner etcetera sprida data till molnet (cloud) utan istället till dimman (fog), där data inte kan kommas åt, säger Ohad Amir.

– Man kan se det som att man ökar bekvämligheten genom att försaka lite av sin integritet. Ett exempel är en robotdammsugare som genererar en karta över hemmet för att kunna utföra sitt arbete på bästa sätt. Konsumentförtroende är nyckeln för företagen, för att deras produkter skall säljas och användas, säger Michael Mahan.

– Det allra viktigaste är att veta vilket företag man väljer att dela sin data med, säger Michelle Guss.

CES2021-SmartHome_Trends

Trender & innovation
“Trends and Innovation in the Smart Home” var namnet på en konferens där Steven Hummel, Manager Market Research på CTA, talade om trender och innovation inom smarta hem med Melissa Andresko, Chief Brand Ambassador på Lutron, Shawn Hansson, CEO/Founder på Logic Integration, LLC, och Ben Arnold, Industry Analyst på The NPD Group.

Steven Hummel berättade att vi de senaste åren sett en utveckling där vi som konsumenter kartläggs via AI (vilket knyter an till nyss nämnda konferens om förtroende) för att få en mer personlig upplevelse. Han berättade också att Smart Home under 2020 i USA ökat i värde med 8 procent, medan volymökningen varit större (17 procent). Priserna har på ett antal produkter, som till exempel övervakningskameror, gått ner och det har sålts många produkter.

– 2020 var vi mycket i våra hem och många har investerat i sina hem, och även då i smarta hem med sensorer, belysning, smarta dörrklockor och dörrlås med mera. Och det finns idag fler tekniska lösningar att välja bland än vad det gjorde igår, säger Ben Arnold.

En produkt som sålts i mycket stort antal är den smarta högtalaren, och Shawn Hansson gissar att det beror på att många börjat med en enkel Bluetooth-högtalare och sedan tagit steget till multirumlösningar och röststyrning – en vidareutveckling av en välkänd produkt är i många fall enklare att sälja än en helt ny typ av produkt.

– Belysning har också varit ett mycket viktigt område inom smarta hem under det gångna året, eftersom vi varit hemma så mycket. Bra belysning krävs för att få bra kvalitet i Zoom-konferenserna, men även för att sköta skolan på distans – och smarta lösningar på detta är såklart intressant, säger Melissa Andresko.

Produkter relaterade till säkerhet stod under 2020 för 43 procent av omsättningen inom Smart Home i USA, sade Steven Hummel, och berättade att 47 procent av vuxna i USA tycker “Healthy Home Tech” är för dyrt för dem, men 63 procent vill förbättra sitt hems hälsa.

– Innan var vi reaktiva, men nu har vi blivit mer proaktiva när det gäller saker som kvaliteten på luft och vatten i våra hem. Många konsumenter vill, via en app eller kontrollpanel eller liknande, få ett meddelande om att det är dags att byta luftfilter med mera. DIY (Do It Yourself) har varit stort under året, men det finns definitivt utrymme för andra lösningar också eftersom alla inte vill installera sina smarta hemprodukter själva, säger Shawn Hansson.

Vilka Smart Home produkter ser ni fram emot att se på CES 2022?
– Jag är mest intresserad av att se hur de olika digitala assistenterna utvecklas och förändrar hur vi använder själva produkterna, säger Ben Arnold.

– För egen del är det mest intressanta hur olika API kommunicerar med varandra, alltså kompatibiliteten mellan olika produkter och system, säger Shawn Hansson.

– Förenkling vad gäller installation och användande av smarta hem, så att fler kan dra fördel av allt smarta hem har att erbjuda, säger Melissa Andresko.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone