Connectivity & intelligenta hem – BSH

BSH-ConnectedHome

APPLiAnytt har de senaste åren publicerat ett antal inlägg om digitalisering av branschens produkter – connectivity och det intelligenta hemmet/livsstilen är inslag som kan sägas andas framtid.

Nu har vi för avsikt att öka antalet inlägg inom detta område i APPLiAnytt, och vi har ställt ett antal frågor till flera företag i branschen för att få dem att beskriva sina insatser, tankar och planer inom detta område. Nedan återges svaren från BSH:

* Hur ser BSH:s Home Connect organisation ut?
I Tyskland, på huvudkontoret, har vi en omfattande Home Connect organisation. Det finns flera olika avdelningar, från Home Connect brand communication och Home Connect Ecosystem (alla partners) till teknisk utveckling på både Home Connect features och app. Utöver den faktiska Home Connect organisationen finns det Home Connect ansvarig för varje affärsområde i produktavdelningarna.

I Norden har vi integrerat frågor kring Home Connect i den operativa verksamheten. Vi har alltså inte en separat Home Connect organisation utan alla avdelningar, från produktmarknadsföring, utbildning och service, till kommunikation och sälj är utbildade för att se Home Connect som naturlig del av vår verksamhet.

* Innovativa startup-satsningar?
BSH kallar Startup Kitchen för “the fast track into the home appliance industry for startups”, och menar att samarbetet med startups är en värdefull källa till innovationer. På Nordisk nivå satsar vi mer på innovativa partnerskap som kan ge tydlig nytta för användare.

* Exempel på lyckade digitaliseringslösningar/produkter/tjänster?
Jag rekommenderar att ni testar själva och laddar ner vår Home Connect app (finns både för IOS & Android). Det finns massor av både nyttig och rolig information även om man inte har egna Home Connect vitvaror. Dessutom kan man lägga till demoprodukter och på det sättet få smakprov på allt man kan göra med Home Connect.

Vad nuvarande Home Connect-användare uppskattar mest är dels hur det gör livet enklare: man kan till exempel sätta ugnen på förvärmning när man är på väg hem från jobbet och på det sättet få maten klar snabbare, man kan kolla om man har mjölk eller inte i kylen när man är ute och handlar, och kolla hur lång tid det är kvar på tvättprogrammet utan att springa ner till källaren och titta på själva maskinen. Har man Google Home eller Alexa kan man göra det mesta med röstkommandon också.

Säkerheten är också något man uppskattar mycket: att få notis på mobilen om tonåringen hemma glömde kyldörren på glänt (igen!) eller om man börjar undra om man verkligen slog av hällen.

Till hösten får vi dessutom ett nytt operativsystem och med det öppnas en helt ny värld av nya möjligheter: vi kan göra systemuppdateringar och reparationer på distans, det finns möjlighet för konsumenter att uppgradera sina vitvaror med helt nya program och funktioner etcetera.

* Vad fokuserar BSH på inom detta område under innevarande år?
Vårt nya System Master-operativ system, där ett exempel är att hela diskmaskinsortimentet kommer att ha Home Connect!

Samarbeten med Google Home och Fitbit – och att etablera nya gynnsamma partnerskap. Coronatider har ju gjort att till exempel onlinehandel med dagligvaror har ökat lavinartat.

Utveckla Home Connect-appen ytterligare, och göra den ännu mer användavänlig och intressant, med roligt och nyttigt innehåll.

* Kan ni sia om utvecklingen de närmaste fem åren?
– Säkert inte sia – men personligen tror jag på ännu mer sammankopplade tjänster, där allt som har med hemmet att göra ingår. Säkerhet, belysning, underhållning och vitvaror sammankopplade med familjens kalender, recept, MatHem, städning och så vidare. Det är fortfarande rätt fragmenterat men jag tror att vad folk vill är att det ska vara enkelt, smidigt och självklart att allt ska kunna kopplas ihop och enkelt bevakas & styras från ett och samma gränssnitt, säger Minna Paakkulainen, PIM Department Manager, Marketing (NE/SM-MAP) Northern Europe, BSH Home Appliances AB.

Minna Paakkulainen tipsar även om de två videoklippen nedan, och berättar att de är gjorda för USA, så de är inte riktigt anpassade för oss, men de har lite av den RIoT (Residencial IoT) känslan som Minna tror på.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone