Elon Expo 2019 – Omprofilering i fokus

ElonExpo2019-StefanEnglund1

Den 2-5 april 2019 anordnades en utbildningsmässa för elfte året i rad på Conventum i Örebro – nu under namnet Elon Expo.

På Elon Expo ställde i år hela 70 av Elon Groups avtalsleverantörer (leverantörer som har lagerlagt hos Elon Group) ut i montrar och visade sina produktnyheter. Mässan anordades för tredje året i rad i fyra dagar istället för tre, efter önskemål från handlarna, och drygt 1500 personer fanns på plats.

Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig på Elon Group tillika Mässgeneral, berättar att Elon Expo främst är en utbildningsmässa – montrarna skall kunna ta 60 personer och köra en dragning – och att Elon Group vill att så många som möjligt från butikerna besöker mässan under en eller flera dagar.

(Bilden ovan: Stefan Englund, Butikschef Elon Englunds i Nyköping, på Elon Expo 2019. I hans butik finns samma bild som den till höger ovan, men det står: /Stefan Englund med personal).

Nyköping först ut
Elon Group visade givetvis upp det nya butikskonceptet på Elon Expo, och på plats fanns Stefan Englund, som äger och driver Elon Englunds på Gumsbacken i Nyköping – den Elon-butik som blev först ut att implementera det nya butikskonceptet, där tanken är att butiken skall vara en inspirerande miljö för hemmet istället för ett produktlager. Den omprofilerade butiken öppnade i vecka 12, alltså ett par veckor innan Elon Expo.

– Det är stor skillnad på hur kunderna reagerar när de kommer in i butiken nu. Axlarna sjunker ner, de slappnar av och känner sig som hemma. Kunderna rör sig mellan de olika zonerna och spenderar mycket längre tid i butiken, säger Stefan Englund.

ElonExpo2019-StefanEnglund2

I samband med omprofileringen installerades även en 75-tums display med pekskärm, där man till exempel kan visa kunderna hur produkter som inte finns i butiken ser ut.

– Skärmen är ett mycket bra hjälpmedel. Idag har vi en stor och två något mindre skärmar i butiken. Vi hade pekskärmar även tidigare, så vi i butiken är vana att använda dem, men de var betydligt mindre. Nu kan man visa de flesta produkterna i nära naturlig storlek. Jag skulle uppskatta att 30-40 procent av försäljningen de första två veckorna tog vägen förbi en skärm, säger Stefan Englund.

Butiken passade även på att bredda utbudet genom att erbjuda belysning, vilket Stefan Englund berättar har fallit mycket väl ut – 20 procent av alla kunder vi visat in i ”belysningszonen” har handlat där!

Camilla Waldmark berättar att omprofileringen av butikerna i Sverige skall vara klar i fjärde kvartalet i år, när det gäller utsidan. Och att man i höst påbörjar arbetet med insidan, vilket naturligtvis tar längre tid.

All inredning till de omprofilerade butikerna levereras av företaget ITAB, som fanns på plats på Elon Expo för att svara på frågor från besökarna. När det gäller ljus, ljud och bild erbjuds via ITAB en trådlös helhetslösning från det svenska företaget Piri.

(Bilden ovan: Stefan Englund demonstrerar den 75 tum stora pekskärmen på Elon Expo 2019).

Kunskapstävling
Elon Group har en eventapp för Elon Expo – där man hittar information om agenda, utställare med mera – och nytt för i år var att det i appen fanns en kunskapstävling. Varje utställare hade en egen kod som besökarna fick reda på i montern, för att låsa upp frågor om just den leverantören.

ElonExpo2019-CamillaWaldmark

En nyhet från Elon Groups egna varumärke Elvita är att sortimentet nu omfattar belysning och ljuskällor. Just kategorin belysning växte på mässan ifjol, med ett flertal nya leverantörer, och i år var de ännu fler. 2018 fanns kategorin husgeråd representerade genom F&H samt WMF (sistnämnda via Tefal – OBH Nordica Group) och de två fanns på plats även i år, liksom ytterligare två utställare i samma kategori: Martinsen samt Villeroy & Boch.

Det fanns på Elon Expo även nya utställare inom smarta hemmet, solcellspaneler och spa bad.

(Bilden ovan: Camilla Waldmark, PR- och kommunikationsansvarig på Elon Group, i Elvitas monter på Elon Expo 2019, där det bland annat fanns belysning).

Kök & kock
Elon Groups egna kök ”Bäcklunda”, som hade premiär 2016, finns idag i ungefär 130 certifierade butiker i Sverige plus fem butiker i Norge. Certifieringen innebär att tre parametrar uppfylls: För det första har man genomgått en utbildning, för det andra har man i butiken en heltidsanställd kökssäljare och för det tredje har man i butiken minst två utställningskök för visning.

Nytt på Elon Expo var att det smarta hemmet tagit plats i köket i form av diverse uppkopplade produkter, och på plats i Bäcklunda-köket fanns kocken Gillis Thalbäck, som deltog i Sveriges mästerkock 2017 och hamnade på 2:a plats. Han tillagade små rätter som besökarna kunde njuta av – och så fanns broschyren ”Köksaktivitet i butik” att plocka upp för den som var intresserad.

På torsdagens gemensamma middag utsågs Whirlpool till ”bästa leverantör MDA”, OBH Nordica/Tefal till ”bästa leverantör SDA”, Grundig vann ”årets monter MDA” och Wilfa ”årets monter SDA”. Dessutom utsågs Star Trading till ”årets bästa leverantör Belysning” och Signify/Philips Lightning vann ”årets monter Belysning”.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone