Kaffe är hett – en ny trio kaffebryggare

Kaffebryggare-Electrolux_Wilfa_OBHNordica

Försäljningen av kaffemaskiner har ökat 30% i värde och 16% i antal under årets första tio månader – ökningen i värde är alltså nästan dubbelt så hög som ökningen i antal, vilket innebär att konsumenterna valt att köpa mer högvärdiga produkter.

Om man tittar närmare på kaffemaskinerna som sålts ser man att försäljningen av helautomatiska espressomaskiner fördubblats jämfört med ifjol (+103% i antal) och att espressomaskiner med pods har ökat med 57%, manuella espressomaskiner har ökat med +22% och kaffebryggare har ökat med +7%.

Vad säljer mest?
Av 100 sålda kaffemaskiner i Sverige i januari till oktober i år är 81 kaffebryggare (med filter, likt apparaterna på bilden ovan), 10 espressomaskiner med pods, 8 helautomatiska espressomaskiner och 1 manuell espressomaskin.
Och med tanke på detta är det inte egendomligt att tre företag nyligen lanserat nya kaffebryggare, som alla är godkända/certifierade av ECBC (European Coffee Brewing Centre) som etablerades 1971 och som man kan läsa mer om här.

Electrolux
Electrolux har lanserat Explore 7 som en kaffebryggare för dig som vill uppleva smaken av riktigt bra bryggkaffe hemma, med automatisk pour over-teknologi. Den brygger en full kanna kaffe på bara 6 minuter, med perfekt bryggtemperatur mellan 92°C och 96°C, och har smak du kan lita på, i varje kopp, anger Electrolux, och berättar att AutoBloom-munstycket är större än vanliga munstycken, vilket ger en automatisk pour over-effekt där allt kaffe fuktas av vattnet på ett jämnt sätt. Tekniken skall garantera en konsekvent styrka och smakkaraktär i varje kanna kaffe.

Det finns dessutom en Aroma-funktion för extra fyllighet. Kaffebryggaren Explore 7 ingår i frukostserien Explore, som även innehåller brödrost och vattenkokare.

Wilfa
Wilfa lanserade nyligen kaffebryggaren Performance, som årets största nyhet, och berättade att den är utvecklad tillsammans med världsmästaren i barista – Tim Wendelboe. Performance har en unik teknologi med smarta funktioner som till exempel avtagbar vattenbehållare, integrerad pump och flödeskontroll på filterhållaren, meddelar Wilfa.

En god kopp kaffe börjar med färskt och rent vatten, därför har Performance en integrerad pump vilket gör att du aldrig har något vatten kvar i systemet när bryggningen är klar, förklarar Wilfa, och säger att detta är en helt unik teknologi från Wilfa – i andra traditionella kaffebryggare finns det alltid kvar cirka 1 dl vatten efter varje bryggning. Vatten som förblir kvar i kaffebryggaren är syrefattigt och resulterar i att du inte får ut maximalt av kaffets aromer under bryggningen.

För att säkerställa rätt kontakttid mellan vattnet och kaffet har Performance en flödeskontroll på filterhållaren, som låter dig styra vattnets hastighet genom kaffet. Du kan alltså enkelt brygga en enda kopp med samma resultat som om du hade bryggt en hel kanna, förklarar Wilfa.

OBH Nordica
Är du trött på surt kaffe, undrar OBH Nordica, och förklarar att med ett enkelt knapptryck får du ett kaffe med rikare arom och fylligare karaktär, i och med den unika bloomingfunktionen som lyfter kaffets naturliga sötma genom att blötlägga det malda kaffet och därmed frigöra koldioxid före bryggning. Det är koldioxiden som binds i kaffebönorna vid rostning som kan ge kaffet en sur karaktär, säger företaget, och förklarar att Bloomingfunktionen inspireras av Pour Over metoden, men det enda du behöver göra är att trycka på en knapp.

Bryggarens nordiska design har inslag av industriella toner gällande val av färg, material, knappar och lampor – höljet är i aluminium och finns i två färger, vit och silver, berättar OBH Nordica.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone