IFA 2019 – Sex dagar i Berlin

IFA2019-NorthEntrance

IFA anordnades, för 59:e gången i ordningen, i Berlin 6-11 september 2019 och mässans sista dag är således idag. APPLiAnytt var på plats 5-10 september (dagen innan mässan öppnas anordnas ett antal presskonferenser) för att rapportera från mässan, och inom kort kommer ett drygt dussin artiklar och videoklipp från årets IFA publiceras på APPLiAnytt.

Dr. Christian Göke, CEO Messe Berlin, berättade på IFA GPC (mässans globala presskonferens) i våras att Co-innovation mer än någonsin tidigare är i hjärtat av IFA-upplevelsen samt att ingen industri verkar isolerad, och det känns som att det var väl valda ord när intrycken från årets mässa bearbetas och sammanfattas på hemmaplan.

En biljon
På IFA GPC berättade Hans-Joachim Kamp, Chairman of the supervisory board of gfu Consumer & Home Electronics, att den globala marknaden för tekniska konsumentprodukter 2018 för första gången genererade en omsättning på mer än en biljon Euro, vilket innebar en ökning på 3,3 procent, samt att det innevarande år förväntas en fortsatt ökning av omsättningen med 1 procent, till 1,052 biljoner Euro.

I samband med IFA 2019 släppte GfK ett antal pressreleaser (tillgängliga på www.gfk.com/press-room för den som är intresserad) där de bland annat berättar att de ser tre saker som driver marknaden för MDA – “Performance/capacity”, “Simplification” och “Borderless shopping” – som under årets första sex månader ökat med 2,7 procent globalt.

När det gäller SDA har första halvåret inneburit en ökning med 9,3 procent globalt – och närmare en fjärdedel av den globala tillväxten (23 procent) utgörs av kategorin dammsugare.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone