IFA 2020 – leverantörerna som var där: Miele

IFA2020_Miele_Dr_Reinhard_Zinkann-Foto_Messe_Berlin

Mieles presskonferens på IFA 2020 gick av stapeln 09:45-10:30 fredagen den 4 september. Dr. Reinhard Zinkann, Executive Director and Co-Proprietor of Miele, sade att dagens motto är “Intelligent Living”, och att Miele under första halvåret i år ökat omsättningen med 2 procent jämfört med samma period ifjol.

Dr. Reinhard Zinkann berättade att två viktiga trender idag är digitaliseringen och urbaniseringen, och att Miele fokuserar stort på hållbarhet – några exempel är tvättmaskinerna med PowerWash, SingleWash och TwinDos – innan han presenterade höstens första nyhet från företaget – den kombinerade tvättmaskinen/torktumlaren WT1, som tvättar upp till 9kg och torkar upp till 6kg, och som kan tvätta och torka 4kg på mindre än tre timmar samt tvätta och torka ett plagg på mindre än en timme.

Den andra produktnyheten som presenterades var CM6 MilkPerfection – en ny kaffemaskin som genom dubbel Venturiprocess (mjölkskumning) skall leverera extra bra mjölkskum.

Miele-CM6MilkPerfection

Förtroende & behov
Dr. Axel Kniehl, Executive Director Marketing and Sales, förklarade att förtroende är mycket viktigt, speciellt i osäkra tider, vilket är en förklaring till att det gått bra för Miele under pandemin. Klart är också att behoven har förändrats och ett exempel är att matlagningstrenden har accelererat – många har fått en ny passion för matlagning.

Bland innovationerna nämndes smarta induktionshällar med CookAssist (AI-assisterade matlagningsinstruktioner) och den smarta temperatursensortekniken TempControl, samt Smart Food ID som nyttjar kameran i 7000-ugnarna. Kameran tar ett foto och visar på ugnens display vad det är, sedan kan användaren klicka “OK” och tillagning påbörjas automatiskt med korrekta inställningar – Smart Food ID.

En besläktad innovation är Smart Browning Control – för pizza – där man anger om det är fryst pizza eller egengjord pizza man placerar i ugnen, som sedan fixar resten själv med perfekt brunt resultat. Första testmarknad är Danmark i slutet av året.

Ny app efter tio år
En annan nyhet som nämndes på presskonferensen var att Miele Smart Home App – som funnits i tio år – om några månader kommer lanseras i en helt nyutvecklad version, med nytt användargränssnitt.

– Varje år kastas 12 miljoner ton mat i Tyskland. Vi kan motverka detta. Med vår PerfectFresh Pro uppnås upp till fem gånger längre hållbarhet, men fuktigheten har saknats och det kommer nu med nya PerfectFresh Active, som kräver väldigt lite vatten så man behöver bara fylla på behållaren varannan månad, och eftersom temperaturen är så låg finns ingen risk för bakterier, sade Dr. Axel Kniehl.

Miele-PlantCube

Vertikel farm i ditt hem
Max Lössl, en av grundarna till företaget Agrilution, bjöds upp på scen och berättade att företagets vertikala farm för hemmet “PlantCube” tar hand om allt och det enda som behövs är att ta emot frön som kan köpas via appen och placeras i PlantCube, där det finns åtta olika ställen att placera frön i. 30 olika frön (till exempel diverse sallader, basilika, grönkål och ruccola) finns tillgängliga för beställning idag och odlingstiden är cirka två veckor.

För sju år sedan startade Max Lössl, tillsammans med Philipp Wagner, ett start-up företag i föräldrarnas garage, som utvecklats till Agrilution och produkten PlantCube. Sedan ifjol samarbetar de med Miele, och finns i Mieles showrooms. Mer information på www.agrilution.com.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone