IFA 2021 ställs in – mässan återkommer 2022

IFA-2022

Messe Berlin och gfu Consumer & Home Electronics GmbH meddelade den 19 maj gemensamt att IFA 2021 inte kommer att äga rum i september som en fysisk mässa, som ursprungligen planerat.

Beslutet fattades efter ingående samtal med folkhälsoexperter och flera av mässans intressenter. I slutänden var det flera viktiga, globala hälsovärden som inte rörde sig så snabbt i rätt riktning som man hade hoppats på – från den snabba framväxten av nya Covid19-varianter, exempelvis i Sydasien, till fortsatt osäkerhet om hastigheten för utrullningen av vaccinationsprogram runt om i världen. Detta ökar i sin tur osäkerheten för de företag som var engagerade eller intresserade av att komma till Berlin, liksom för media och besökare – som alla måste planera långt framåt med avseende på budgetar, investeringar och resor – inte bara för IFA utan alla liknande händelser runt om i världen. Ett annat övervägande är det faktum att Messe Berlin fortsätter att stödja kampen mot Covid19 genom att omvandla delar av sitt utställningsområde till ett vaccinationscenter och en akutsjukhusanläggning; båda kommer sannolikt att behövas längre än ursprungligen förväntat.

– Innovation behöver en plattform; den behöver fokus av global uppmärksamhet. Det är därför varumärken och tillverkare inom teknikindustrin var mycket angelägna om att komma till IFA Berlin 2021. Tyvärr införde den senaste utvecklingen av folkhälsan för stor risk i allas planering för evenemanget. Det finns helt enkelt för många osäkerheter nu. Därför har det just nu blivit nästan omöjligt för någon att ansvarsfullt planera sitt deltagande i någon mässa, säger Kai Hillebrandt, styrelseordförande för gfu Consumer & Home Electronics GmbH.

– Vi tog inte lätt på detta beslut. IFA Berlin är förmodligen årets viktigaste händelse för varumärken och återförsäljare. IFA Berlin förenar vår bransch med besökare, media och verkliga konsumenter som inget annat evenemang. Men hälsa och säkerhet för alla måste vara absolut viktigast. Ansträngningarna att begränsa denna pandemi – från utrullning av vaccinationsprogram till återupptagande av internationella resor – skedde inte i den takt vi hade hoppats på. Med tanke på denna utveckling, var detta svåra och nedslående beslut oundvikligt, säger Martin Ecknig, VD för Messe Berlin.

Förberedelserna för Berlin Photo Week på ARENA Berlin och SHIFT Mobility fortsätter som planerat.

IFA:s arrangörer arbetar nu med sina partners för att göra allt redo för IFA 2022, som kommer att hållas som ett fullskaligt liveevenemang på mässområdet i Berlin 2-6 september 2022.

Huruvida IFA 2021 kommer anordnas i någon digital form – som ifjol – finns i skrivande stund ingen information om, så det får framtiden utvisa…

Miele-FrankJuttner

Miele meddelade 6 maj att man drar sig ur IFA och “Küchenmeile”
För Miele är IFA-mässan i Berlin den överlägset viktigaste utställningen – och en oumbärlig mötesplats för diskussioner med värderade återförsäljare, konsumenter och pressrepresentanter från hela världen. Med mer fokus på den tyska specialistkökshandeln gäller detsamma för “Küchenmeile A 30” vid Gut Böckel i Rödinghausen, berättar Miele, som den 6 maj 2021 meddelade att man, med ett tungt hjärta, fattat beslutet att dra sig ur båda årets utställningar.

– Vi tog inte lätt på detta beslut. Ur nuvarande perspektiv förväntas det att långtgående begränsningar, med rätta, kommer att gälla för båda evenemangen även i år för att förhindra spridningen av sjukdomen. Detta inkluderar registrering av enskilda gäster, tak vad gäller antal besökare, design och utformning av utställningsmontrar, regler för social distansering och inte minst gästfrihet. Sammantaget kommer allt detta att göra att den typ av personlig interaktion på utställningen som kunderna är vana vid från Miele blir nästan omöjlig. Dessutom spelar IFA en nyckelroll för oss själva och våra försäljningsdotterbolag, som en världsomspännande familjesamling. Jämfört med tidigare år kommer årets evenemang i Berlin sannolikt att locka få internationella besökare, i synnerhet från länder utanför Europa. För att personligen bekanta handelspartner med nya produkter och funktioner som lanseras i höst kommer Miele, liksom ifjol, att förlita sig på virtuella livepresentationer runt datumen för IFA och “Küchenmeile”. Miele kommer naturligtvis tillbaka 2022, både i Berlin och Rödinghausen – om pandemin tillåter, säger Frank Jüttner, VD för Miele Tyskland och samtidigt ansvarig för DACH-regionen (Tyskland/Österrike/Schweiz), som syns i bilden ovan.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone