IFA GPC 2017 – Marknadsutveckling MDA

IFA_GPC_2017-2

På IFA Global Press Conference 2017 i Lissabon i slutet av april talade Natalia Andrievskaya, Global Director Major Domestic Appliances GfK, om marknadsutvecklingen inom MDA. Hon inledde med att berätta att hon gillar vitvaruindustrin då den har så stor inverkan på människors liv, och sedan nämnde hon tre saker som gäller globalt för vitvarubranschen idag:

* 20 procent av försäljningen av MDA sker online.
* Induktion och fläktar är tillväxtsegment som ökar.
* Utmaningen för branschen nu är smart/connected.

Natalia Andrievskaya förklarade att den största produktgruppen inom smart/connected är tvättmaskiner, att Kina är absolut störst på smart/connected (vad gäller andelen sålda produkter) samt att prisindex för smart/connected är 400 procent – snittpriset för en smart/connected produkt är alltså fyra gånger högre än snittpriset för en ”vanlig” produkt…

Hon berättade att marknaden för smart/connected dubblerades 2016 jämfört med föregående år, och att det totalt såldes fler än 7 miljoner smart/connected MDA-produkter ifjol – och hon nämnde att det är fler än det totala antalet VR-produkter (Virtual Reality) plus drönare som såldes sammanlagt (två av de produktkategorier inom konsumentelektronik som på ett tidigare pressmöte samma dag pekats ut som två viktiga tillväxtområden).

Kina är den absolut största marknaden för smart/connected, och inhemska varumärken växer där, sade Natalia Andrievskaya, och förutspådde att när smart home blir standard – om ett par år – kommer konsumenter inte tveka utan självklart köpa smarta vitvaror också, och allt kommer vara uppkopplat.

Natalia Andrievskaya berättade att enligt en undersökning går 41 procent av konsumenterna hellre till en butik som kan visa VR än en som inte kan det. VR är ett enkelt sätt att visa smarta produkter i butik, utan att man behöver bygga om butiken, avslutade Natalia Andrievskaya.

På själva huvudpresskonferensen för IFA 2017 berättade Jürgen Boyny, Global Director Consumer Electronics GfK, att den totala försäljningen av MDA globalt 2016 omsatte 186 miljarder dollar, och att omsättningen ökat sju år i rad…

Mer från IFA Global Press Conference 2017 kommer publiceras på EHLnytt inom kort.

IFA 2017 går av stapeln 1-6 september (IFA Global Markets är öppet 3-6 september) och mer information finns här.

IFA – Internationale Funkausstellung – anordnas av gfu Consumer & Home Electronics GmbH och Messe Berlin GmbH i Berlin i augusti/september varje år. IFA anordnades för första gången 1924, och sedan 2005 hålls mässan årligen istället för vartannat år. Sedan 2008 ingår segmenten vitvaror och småel på IFA. Antal utställare brukar vara omkring 1600 och antal besökare ungefär 240000.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone