IFA GPC 2019 – Marknadsutveckling SDA

IFA_GPS_2019_3

På IFA Global Press Conference 2019 i Andalusien/Spanien i slutet av april talade Igor Richter, Global Strategic Insights/GfK, bland annat om det smarta hemmet som en naturlig evolution, under rubriken ”Smart Home – Crossing the Chasm”.

– Våra hem har genomgått en oöverträffad förändringstakt de senaste decennierna, och det är inte över än. Det handlar inte om huruvida det smarta hemmet kommer förverkligas eller inte, utan det handlar om hur barriärerna för dess adoption kommer tas bort. Det smarta hemmet är en naturlig evolution, säger Igor Richter.

Igor Richter berättade att Smart Entertainment fortfarande är den största subkategorin, som står för drygt 80 procent av omsättningen, men att Smart Appliances och Smart Smart Lighting växer starkt – med en värdetillväxt på 78 respektive 49 procent det senaste året i EU5-marknaden.

Konsumenter vill ha såväl premium som enkelhet, men enligt Igor Richter är det röda stoppljus för denna kombination eftersom det finns så många olika plattformar, och den enda marknad som har grönt ljus för detta är utvecklingsländerna, där man så att säga startar från noll.

– Ekosystem och interoperabilitet är nyckeln för enkelhet, och vägen dit är samarbete mellan leverantörer. Produkterna måste sjunga och dansa tillsammans, säger Igor Richter.

Smarta produkter
Norbert Herzog, Global Strategic Insights/GfK, berättade på IFA GPC 2019 att smarta produkter inom MDA från 2015-2018 vuxit från 4-16 procent av omsättningen i värde, samt att smart SDA under samma period vuxit från 1-10 procent av omsättningen i värde. Enligt GfK är tillväxttakten för smart MDA 20 procent, medan den för smart SDA är 69 procent.

Enligt en global GfK-undersökning tycker 42 procent av konsumenterna att det är viktigt att regelbundet skämma bort sig själva, och exempel på hur detta återspeglades i försäljningsstatistiken för fjolåret inom SDA är att försäljningen av hårfönar som kostar mer än 300 dollar ökade 75 procent, försäljningen av plattänger som kostar mer än 100 dollar ökade med 59 procent och försäljningen av trådlösa skaftdammsugare som kostar mer än 500 dollar ökade med 65 procent.

Hans-Joachim Kamp, Chairman of the supervisory board of gfu Consumer & Home Electronics, visade en hel del statistikbilder under sin presentation på IFA GPC 2019, och man kunde bland annat se att försäljningen av robotdammsugare under 2018 ökade med 35 procent medan laddningsbara skaftdammsugare ökade med 47 procent (dammsugare totalt ökade med 17 procent) och försäljningen av helatomatiska espressomaskiner ökade med 19 procent.

SDA starkast
Den globala försäljningen av tekniska konsumentprodukter (vilket innefattar konsumentelektronik samt vitvaror) ökade med 1 procent 2018 och överträffade för första gången en biljon Euro. Om man delar in denna biljon i fem kategorier produkter är det en kategori som står ut i mängden och det är SDA, som ökade med 7 procent i år och förväntas öka 7 procent även i år.

GfK:s prognos för 2019:
Konsumentelektronik/Foto kommer omsätta 157 miljarder Euro vilket innebär +/-0 procent
Telekom kommer omsätta 460 miljarder Euro vilket innebär +/-0 procent
IT-produkter kommer omsätta 162 miljarder Euro vilket innebär -3 procent
MDA kommer omsätta 183 miljarder Euro vilket innebär +3 procent
SDA kommer omsätta 90 miljarder Euro vilket innebär +7 procent

IFA anordnas, för 59:e gången i ordningen, i Berlin 6-11 september 2019.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone