Jubileumsutskick – EHLnytt #100

EHLnytt-100

Det första nyhetsbrevet från EHLnytt skickades ut februari 2014, och detta nyhetsbrev är nummer 100. Nyhetsbrevet skickas ut till ungefär 7500 personer, och hemsidan applianytt.se besöks av ungefär 2000 personer varje månad.

EHLnytt, som är ett nyhetsbrev och en hemsida för personer som arbetar med vitvaror och småel, startades i januari 2014 av EHL och drevs fram till och med december 2016 av Andreasson PR. Januari 2017 tog undertecknad över ansvaret för den dagliga driften av EHLnytt, som då växlade upp från att ha varit ett nyhetsbrev som skickats ut knappt en gång i månaden (i snitt nio nyhetsbrev per år) till att skickas ut nästan veckovis (2017 skickades 38 nyhetsbrev ut).

Ambitionen är distribuera ett nyhetsbrev varje onsdag 14.00 – men det är inte alla veckor det finns nog med material för att publicera fem inlägg på hemsidan, och de veckorna skickas inget nyhetsbrev ut.

Hemsida
Antal besök på hemsidan ökade under 2017 med 42 procent jämfört med föregående år. Under de tre första kvartalen i år har hemsidan haft i snitt 2012 besökare per månad, vilket motsvarar en ökning med 24 procent.

Antal besök på applianytt.se har ökat från i snitt 260 besök per månad 2014 till i snitt 2012 besök per månad under 2018, och andelen besök från mobiler och surfplattor har gått från cirka 16% till ungefär 36%, enligt följande:

2014 – 3122 besök / 260 per månad (84% från dator, 12% från mobil & 4% från surfplatta)
2015 – 13589 besök / 1132 per månad (81% från dator, 15% från mobil & 4% från surfplatta)
2016 – 13722 besök / 1143 per månad (66% från dator, 28% från mobil & 6% från surfplatta)
2017 – 19537 besök / 1628 per månad (65% från dator, 29% från mobil & 6% från surfplatta)
2018 – 18107 besök / 2012 per månad (Q1-Q3) (64% från dator, 30% från mobil & 6% från surfplatta)

Det populäraste inlägget på hemsidan under 2017 var produktnyheten “Häll & fläkt i ett” som publicerades 14 februari 2017 och under fjolåret hade 887 besök. Det mest lästa inlägget än så länge i år är “ELON-mässan 2018 – Cirkeln sluts” som publicerades 8 maj och så här långt har haft 383 besök.

Video
Under 2017 spelade undertecknad in sammanlagt 21 videoklipp – 29 mars publicerades ett videoklipp från Mieles nya showroom i Stockholm, 10 april publicerades åtta videoklipp från EEL-mässan i Örebro och 12-26 september publicerades 12 videoklipp från IFA-mässan i Berlin.
De populäraste videoklippen 2017 var trion nedan:
1: EHLnytt IFA2017 Electrolux Kyl&frys + Disk (164 tittare)
2: EHLnytt IFA2017 Miele (162 tittare)
3: EHLnytt IFA2017 Asko & Gorenje (144 tittare)

2018 har jag så här långt spelat in 19 videoklipp – 5-20 juni publicerades nio videoklipp från EuroCucina i Milano och 5-26 september publicerades tio videoklipp från IFA i Berlin.
De populäraste videoklippen 2018 är, fram till dags dato, trion nedan:
1: EHLnytt IFA2018 Electrolux Kök (241 tittare)
2: EHLnytt IFA2018 Bosch (117 tittare)
3: EHLnytt IFA2018 Grundig (111 tittare)

Nyhetsbrev
Det sista nyhetsbrevet som skickades ut 2016 öppnades av 16 procent av mottagarna och 16 procent klickade sig vidare. De 38 nyhetsbrev som skickades ut ifjol öppnades av i genomsnitt 17 procent av mottagarna och 15 procent klickade sig vidare.

Tittar man på de fyra nyhetsbrev som skickades ut i september i år öppnades de av 19 procent av mottagarna medan 21 procent klickade sig vidare. 40 procent fler har alltså klickat sig vidare senaste månaden jämfört med fjolårets genomsnitt.

Nyhetsbrev #100 skickades ut 10 oktober 2018, och det var det 34:e nyhetsbrevet i år, vilket innebär att om utgivningstakten håller i sig även under årets sista kvartal så kommer det i år att skickas ut totalt 43 nyhetsbrev.

Jag är mycket tacksam för nyheter, tips, feedback och konstruktiv kritik gällande EHLnytt, så tveka inte att kontakta mig på ola@rateko.se.

Ola Larsson, Chefredaktör EHLnytt

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone