Konsumenter villiga att betala för miljöfunktioner

Electrolux-QuickSelect

I Electrolux Annual Review 2019 finns 15 fallstudier och en av dem handlar om att konsumenter är villiga att betala extra för miljöfunktioner. APPLiAnytt har översatt denna fallstudie (som liksom övriga fallstudier kan läsas på engelska här) nedan:

Det nya användargränssnittet QuickSelect, som gör det enkelt för konsumenter att optimera användningen av Electrolux diskmaskiner, har ökat såväl konsumentbetygen som lönsamheten.

* QuickSelect-diskmaskinerna har drivit vinsten 0,9 punkter (marknadsandel i värde) sedan 2018
* 4,7 i konsumentbetyg

Designad kring konsumentinblick
Electrolux forskning om konsumentbeteende fann att konventionella program för diskmaskiner, som “intensivdisk” och “normaldisk”, ofta inte helt förstås av konsumenterna. Som svar på detta utvecklade Electrolux användargränssnittet QuickSelect, som genomgick rigorösa konsumenttester för att leverera en konsumentcentrisk lösning.

Effektivitet på enkelt sätt
QuickSelect-diskmaskingränssnittet indikerar intuitivt för konsumenter hur de kan spara energi och vatten. När användaren förändrar diskcykelns längd och väljer ytterligare alternativ, ändras ekometern i gränssnittet för att visa ekoprestanda för varje specifikt val.
Genom att ge omedelbar feedback på diskmaskinens inställningar, uppmuntrar QuickSelect varsamt konsumenten att göra mer hållbara val som använder mindre energi och vatten – och i slutändan minskas kostnaden.

Positiv konsumentrespons
QuickSelect-gränssnittet har uppskattats mycket av konsumenterna – och uppnått ett konsumentbetyg på 4,7 i slutet av 2019. Diskmaskiner med QuickSelect-användargränssnittet har drivit vinsten 0,9 punkter (marknadsandel i värde) sedan 2018.
QuickSelect introducerades 2019 som en del av en ny serie Electrolux köksprodukter och är tillgängligt i alla europeiska länder. Under året introducerades det också under märket AEG.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone