Mieles nya showroom i Stockholm invigt

Miele-Showroom

Den 28 mars anordnade Miele ett exklusivt event i samband med den officiella invigningen av Miele showroom på Kungsgatan 5 i Stockholm. Mieles tyska ägare Dr. Markus Miele (till vänster) och Dr. Reinhard Zinkann (till höger) fanns på plats, och klippte tillsammans med Kent Oderud (i mitten), VD Miele AB, banden.

De inbjudna gästerna kunde under kvällen njuta av diverse mat och dryck, och de fick även höra de tyska ägarnas anföranden i samband med bandklippningen – då lokalerna officiellt invigdes (även om de varit öppna sedan strax före årsskiftet).

Efter det att Kent Oderud hälsat alla välkomna introducerade han de två tyska ägarna, vars tal återges nedan i sin helhet.

Dr. Markus Miele:

Mina damer och herrar
Välkomna till Miele – till öppningen av vårt nya Miele Experience Centre här i Stockholm city.
Miele har varit representerat i erat land i 47 år – vilket innebär att Sverige är en av våra första försäljningsfilialer utanför Tyskland. Sedan dess har vårt svenska team uppvisat stort engagemang och hjärteblod för att konsekvent lyfta kännedomen och populariteten av varumärket Miele i detta land. Och med stor succé: över flera decennier har många gedigna partnerskap skapats och många nöjda kunder har vunnits.

Så jag vill ta tillfället i akt och säga tack – också å hela företagsledningens vägnar – till alla som bidragit till denna succé med all sin expertis och sitt engagemang.
Men mitt speciella tack går till dig, Mr Oderud, och ditt team på Miele Sverige såväl som till dina försäljningspartners i landet. Tack vare deras engagemang har Miele kunnat etableras på denna marknad, enligt Mieles ”Alltid bättre” motto. Med detta credo fastställde våra grundande fäder – min farfars far Carl Miele och hans partner Reinhard Zinkann – sin företagsfilosofi 1899. Och till denna dag har ”Alltid bättre” varit en grundsats för arbetet i vårt företag. Miele är fortfarande ett familjeägt och familjestyrt företag.

Ni, kära gäster, konkretiserar för kunderna vad Miele står för; enastående kvalitet, resultat i toppklass, utmärkt användarvänlighet, stilfull elegans och avundsvärd prägel.
Jag skulle dessutom vilja tacka arkitekterna och formgivarna för deras beslut att ytterligare uppgradera sina exklusiva fastighetsprojekt genom att inkludera Miele. Detta är ett viktigt tecken på förtroende och tillförsikt på en marknad som är väldigt viktig för oss. Och jag vill även tacka representanter för media för att alltid vara rättvisa och välinformerade i sina reportage om vårt företag, vårt varumärke och våra produkter.

Varje bevis på engagemang understryker principerna som tillämpats hos Miele i mer än 100 år. Miele kan man lita på! Ingen annan tillverkare i vår bransch anstränger sig mer när det gäller att testa sina produkter innan innovationer lanseras på marknaden. Konsumenter uppskattar detta och tackar oss med sin lojalitet, för det konsekventa sätt på vilket vi implementerar strikta normer: En gång Miele-kund, alltid en Miele-kund.

Detta återspeglas i sin tur på de officiella siffrorna från Miele Group som jag som avslutning skulle vilja presentera: I vårt finansiella år 2015/2016, som avslutades 30 juni ifjol, nådde Miele en omsättning på 3,71 miljarder Euro – 6,4 procent mer än året innan. Och år till år var försäljningsökningen åter igen gott och väl över snittet för de senaste tio åren. Och Miele har nu för första gången fler än 19000 anställda globalt.

Sverige är ett av de starkaste länderna för oss när det gäller omsättning och räknas som en Topp 10 marknad utanför Tyskland. Och vi växer inte stadigt endast med våra hushållsmaskiner; våra kommersiella maskiner från Miele Professional ökar också.
Jag är övertygad att vårt företag kommer fortsätta sin hållbara och lönsamma kurs i Sverige tack vare det stora engagemang vårt team och våra partners uppvisar.

Jag önskar detta showroom en stadig ström av besökare och ett stort lycka till i framtiden, och lämnar nu över till Dr. Reinhard Zinkann.

Dr. Reinhard Zinkann:

Mina damer och herrar
Jag vill också önska er alla hjärtligt välkomna idag. Jag har sett fram emot att fira denna dag i vårt nya showroom i Skandinaviens största – och för mig personligen Europas vackraste – stad. Det är alltid ett nöje att återvända till denna plats.
Jag var i synnerhet förväntansfull att besöka Miele World här i Stockholm och kan försäkra er att mina förväntningar infriats till fullo.

Det nya Miele Experience Centre har hittat ett passande hem i denna byggnad, med ett perfekt läge, vägg i vägg med exklusiva kökstillverkare och kvalitetsvarumärken. Detta 240 kvadratmeter stora showroom erbjuder en inbjudande och imponerande inramning och ger besökare möjligheten att fördjupa sig i Mieles värld med alla sina sinnen, uppleva varumärket och bekanta sig med våra produkter. Så varför inte droppa in på ett glas vin eller en kaffe?

Denna presentation, i sin innevarande form, möter de högsta krav vi ställer på våra Experience Centres – oavsett kontinent: Allting kretsar kring varumärket Miele, med alla dess nyanser av högklassig elegans, bekvämlighet, kvalitet och emotionell appell, i en inramning som återspeglar stilen och känslan av det individuella landet. Våra showroom kombinerar teknisk utveckling med charm och personlighet, och är en värld av sensorisk upplevelse, representativ för Mieles varumärke.

Det är min uppfattning att dessa krav tolkats på ett imponerande sätt i dessa lokaler, och vi är stolta att inkludera Stockholm i den omfattande uppställningen av signifikanta och värdiga varumärkesambassadörer vi betraktar Experience Centre att vara.
Med detta tillvägagångssätt visar Miele sitt rätta jag i fler än 90 städer i 50 länder runt hela världen. De senaste tillskotten inkluderar Paris, Madrid, Bolzano, Moskva och nu Stockholm. Och inom kort kommer invigningar att ske i Tokyo och Hong Kong.

Kära gäster, Miele och Sverige är en vigsel i himmelriket. Invånarna i detta land är kvalitetsmedvetna, genomdränkta av tradition och stilkonnässörer. Vad matchar ett familjeföretag som står för kvalitet, hållbarhet och varaktighet bättre?
Detta nya showroom vittnar om Stockholm som en plats att göra affärer, och om hela marknaden i Sverige. Det är ett löfte att Miele kommer fortsätta vara sanna mot sig själva och mot er, med högkvalitetsprodukter och som en pålitlig partner, såväl i hemmet som inom den medicinska teknologin.

Ärade gäster, Kent Oderud har visat sig vara en tillförlitlig partner i många år, både för er här i Sverige och för oss i Gütersloh. Mr Oderud har varit ansvarig för vår affärsverksamhet i Sverige i 14 år och extremt framgångsrik i sin roll, samtidigt som han utökat verksamheten över åren. I slutet av april kommer han att välförtjänt gå i pension – och av den anledningen vill Markus Miele och jag, å hela styrelsens vägnar, ta tillfället i akt och säga tack, kära Mr Oderud, för ditt engagemang, din kollegialitet och din lojalitet!

Men ikväll önskar jag först och främst en imponerande kväll.

Tack för er uppmärksamhet!

 

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone