Nu lanseras Hisense i Norden

Hisense-kylfrys

I slutet av maj lanseras varumärket Hisense i Norden, och redan från start lanseras fullsortiment inom vitvaror samt TV.
Niels Bille, Managing director Gorenje Group Nordic A/S, berättar att lanseringen sker med Elgiganten, när det gäller vitvaror, samt med Power när det gäller TV – och redan från start är det en bred produktportfölj inom MDA (Major Domestic Appliances) som lanseras. Huruvida även Hisense utbud av produkter inom SDA (Small Domestic Appliances) kommer lanseras i Sverige får framtiden utvisa.

Hur kommer Hisense skilja sig från de befintliga varumärkena i Gorenje Group, Gorenje och Asko?
– Asko är det enda skandinaviska premiumvarumärket inom vitvaror, med ett prisindex på 160 enligt GfK, medan Gorenje och Hisense båda ligger på prisindex 100. Enkelt uttryckt står Gorenje för design och användarvänlighet, medan Hisense skall tilltala en yngre målgrupp, som inte vill ha samma produkter som sina föräldrar i köket och för vilka teknologin är viktig, säger Niels Bille.

Globalt
Hisense Group startade som en radiofabrik i Qingdao i Kina 1969 och det privatägda företaget har sedan dess vuxit till att idag ha 80 000 anställda och en omsättning på 21,8 miljarder dollar. 2002 köpte Hisense Snowflake kylfrysfabrik, 2017 köpte de Toshibas TV-tillverkning och 2015 Sharps TV-tillverkning, och 2018 förvärvades Gorenje Group.
Idag har Hisense Group 16 produktionsanläggningar (i Europa i Serbien, Slovenien och Tjeckien), 15 R&D center (i Europa i Holland, Slovenien, Sverige och Tyskland). Hisense International omsatte ifjol 6,41 miljarder dollar (ungefär 70 procent av omsättningen sker alltså i Kina) och av detta stod Europa för 1,8 miljarder Euro.

Hisense International har haft kontinuerlig tillväxt sedan 2008 och i takt med att omsättningen ökat har även andelen försäljning av egna varumärken gjort det. 2007 utgjordes knappt 10 procent av föräljningen (på cirka 700 miljoner dollar) av egna varumärken, och OEM-tillverkningen dominerade alltså. 2014 stod de egna varumärkena för hälften av omsättningen på 2,6 miljarder dollar. 2020 var alltså omsättningen 6,41 miljarder dollar, och de egna varumärkena stod för 80 procent.
Målsättningen för innevarande år är att omsätta 8,78 miljarder dollar och att öka försäljningen av de egna varumärkena till en andel på 82 procent.

Europa
Hisense har ungefär 10 000 anställda i Europa och sålde 11 miljoner produkter ifjol, till ett värde av 1,8 miljarder Euro. Marknadsandelen i värde (MDA total 8, enligt GfK) varierar i de olika länderna – toppar gör Slovenien med 31,8 procent följt av Kroatien och Serbien med nästan lika höga siffror. I Sverige 2020 var marknadsandelen 2,9 procent, i Norge 4,4 procent, i Danmark 7 procent och i Finland 8 procent. Att marknadsandelen är högst i Finland förklaras av att där säljs utöver Asko och Gorenje (och snart Hisense) även Upo, som är ett mycket välkänt varumärke i landet.

Norden
Gorenje Group Nordic (GGN) är en av de snabbast växande leverantörerna inom MDA i Norden. På två år har teamet i Sverige vuxit från tre till sex personer, och GGN söker just nu en account manager till bygg & fastighet.
– Med introduktionen av Hisense förväntar vi oss att Sverige blir den största nordiska marknaden inom två till tre år, säger Niels Bille.

Smarta produkter
Hisense använder sig av samma digitala plattform för alla sina varumärken när det gäller smarta produkter, och kallar den ConnectLife. I dagsläget finns inga produkter med ConnectLife tillgängliga på den nordiska marknaden, men det är på gång.
I juni startar tillverkningen av Asko vinlagringsskåp med tre klimatzoner och tillhörande app som är ansluten till databasen Vivino…

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone