Nytt år – en branschbetraktelse

APPLiA-Europe_magnifyingglass

En betraktelse av det senaste året låter sig inte göras utan att ta till uttrycket “skilda världar”. Vi har de som inte har dragit på sig viruset, och de som gått igenom smittan och utvecklat antikroppar eller T-celler. Snart har vi också de som vaccinerats och de som ännu inte vaccinerats. Och så har vi de som reser till Kanarieöarna som vanligt och de som avstår från alla typer av resor, kultur, sport, fester och andra evenemang.

Vi ser också skilda världar på hur pandemin drabbat de olika branscherna i Sverige. Bil Sweden publicerade 2020:s nyregistreringssiffror i måndags; drygt 291000 personbilar i Sverige vilket är en minskning med 18 procent jämfört med 2019. Ändå ökar nyregistreringarna för laddbara bilar, elbilar och laddhybrider kraftigt – med inte mindre än 132 procent mot ifjol.

Också Handels Utredningsinstitut (HUI) beskriver i sin årskrönika de skilda världar som handeln drabbats av under det gångna året där mode- och skobranschen åkt på en riktig “dubbelstöt” för att dess varor inte efterfrågas i samma utsträckning som förut, när människor jobbar hemma och inte kan träffas och därför att modehandeln ofta är lokaliserad i stadskärnor och köpcentrum – platser man avråds att besöka. Mat, byggvaror, heminredning, vitvaror och hushållsapparater anses däremot dopade av det faktum att vi inte reser eller går på restaurang. Detta har medfört nya pengar till dessa branscher. Butiker med dessa varor har också en bredare geografisk spridning med bättre parkeringsmöjligheter i våra samhällen och ofta en mer utvecklad e-handel.

Vad drev vår bransch?
I vår egen bransch är olikheterna dock begränsade där både SDA (hushållsapparater) och MDA (vitvaror) gått mot rekordökningar under 2020. Vår ökade hemmavaro och hemmamatlagning har gett kraftiga försäljningsökningar – allra störst för SDA med en ökning med över 20 procent. En indikator – den kraftigt ökade jästförsäljningen – ger oss information om att hemmabakningen ökat och därmed inköpen av köksmaskiner och köksassistenter men också andra hjälpredor i köket.

Och en undersökning, i Whirlpools regi på den nordamerikanska marknaden, visar att diskmaskinerna i hemmen har använts med 78 % fler omgångar per vecka än före pandemin, och tvättmaskiner med 68 %. Detta torde också vara en motsvarande trend här i Sverige med tanke på vår ökade hemmavaro.

Lego-HandwashingTvättmaskin för handtvätt

Tvättmaskiner har uppmärksammats extra mycket under året på grund av dess effekt på hygien och smittskydd, och det har fått till följd att försäljningen av högpresterande tvättmaskiner med så kallade hygienprogram med god temperaturhållning ökat markant under året som gått.

Som ett komplement till Folkhälsomyndighetens uppmaning till oss att tvätta händerna så var APPLiAnytt tidigt ute och gav praktiska tips för bästa hygieniska hantering av hemmatvätten – och vi påminner om denna artikel från mitten av juni: Kan tvättmaskiner lösa coronakrisen? Ett ökat hygientänk i hemmen är säkerligen här för att stanna.

Beständiga förändringar?
“Ett konstigt år där mycket stagnerade”, säger många om 2020. Men är det inte också på sin plats att påminna om att det gånga året inneburit att vi under mycket lång tid framöver kommer att tala om det som året vi verkligen accelererade? Vi har länge talat om utvecklingen av online-handeln för nya behov i varje hem. Vi har länge talat om Sverige som semestermål eller till och med “hemester” istället för att flyga till andra länder och andra kontinenter.

Muppet-ShowLikhet med Zoom?

Vi har också länge talat om det verkligt flexibla kontoret “jobba var-som-helst” och i synnerhet hemifrån. Zoom och Teams slog igenom med dunderfart – och det tog ett tag innan jag kom på var jag sett något liknande förut (se ovan). Många av de beteenden vi behöver anamma för att minska vårt klimatavtryck blev plötsligt nödvändiga och därmed fullt möjliga – och fort gick det!

År 2020 slutade vi snacka och gjorde verkstad av allt detta. Jag säger bara “2021 – bring it on”! En hel del av dessa förändrade beteendemönster kommer att följa med oss in i framtiden.

2020OFF-2021ON

Ett nytt år – väldigt efterlängtat!
Vi kommer länge att minnas 2020 men den första regeln för 2021 lyder ändå – never talk about 2020… detta i ett försök att glömma det trista, tråkiga och sorgliga med det gångna året. Vi kommer ändå inte att vara sysslolösa under 2021 i branschen.

En uppgift som kan anas är att den starka försäljningsökningen – som har påverkats positivt av många faktorer hänförda till våra förändrade livsmönster – i viss mån överskuggar den strukturomvandling som nu sker. Snart kommer vi att möta en värld med mindre pengar och betydligt tuffare konkurrens från andra kapitalhungrande branscher såsom rese-, restaurang och nöjesbranscherna. Vår uppgift är att bibehålla det höga tempot och ständigt anpassa oss till förändrade förutsättningar. Med 2020-års ökade fokusering på vad våra branschprodukter kan åstadkomma i de svenska hemmen borde den uppgiften för 2021 inte vara alltför svår, eller hur?

Sedan finns det ju som vanligt mycket “branschigt” att se fram emot:

  • Mässan CES genomföres digitalt och öppnas med ett anförande av Hans Vestberg, numera CEO för Verizon i USA, den 12 januari klockan 12:30 CET.
  • EuroCucina i Milano är utsatt till 13-18 april – förmodligen digitalt genomförande.
  • IFA-mässan i Berlin; 3-7 september – digitalt eller på plats? Vi får se.
  • Nya energimärkningen giltig i butiker och e-handel från 1 mars.
  • Steg 2 i utredningen om LSKE – vitvaru/elektronik/kemikalieskatten presenteras i mars.
  • Regeringens utredning om pant på småelektronik och hushållsapparater kommer att läggas fram under 2021 med målsättning om införande 2022.

Bring it on!

Kent Oderud, Ordförande APPLiA – Home Appliances Sweden

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone