Revolutionerande lösning för matleveranser

Dometic-Delibox

Dometic lanserar nu DeliBox, som en produkt som fyller en lucka på flera marknader och förutspås förändra framtiden för matleveranser. DeliBox är en revolutionerande uppfinning och löser problemen med kunders klagomål på mat som har kallnat, meddelar Dometic, och berättar att genom erbjudandet av en temperaturreglerad transportlösning garanteras en bättre kundtillfredsställelse och restauranger, spökkök och utkörningsföretag får möjlighet att bygga förtroende och varumärkeslojalitet. Syftet med DeliBox är att säkra avståndet mellan restaurangen och mottagaren utan att matens kvalitet äventyras.

Pilotprogram pågår redan i Stockholm där Dometics globala huvudkontor ligger (företaget fyller för övrigt 100 år i år). Spökköket Favo testar produkten i en fallstudie.

– En nöjd kund är det enda som räknas för oss. Att garantera rätt temperatur och matkvalitet med Dometic DeliBox ger helt nya möjligheter, säger Oscar Johansson, Favo:s grundare och VD

Växande marknad
I branschen finns ett sug efter denna typ av ny teknik, anger Dometic, och berättar att enligt en Statista-rapport som publicerades i september 2020 ökade försäljningen för matleveranser med 60 procent från 2017 till 2020. Fram till 2024 kommer utkörning till slutkund att vara den ledande kategorin av matleveranser, med en beräknad omsättning på 96,9 miljarder dollar.

– Det finns ett mycket stort behov av exklusiva matleveranser, men de fysiska hjälpmedlen har inte hängt med. Med Dometic DeliBox har vi skapat en ny föreställning om matleveranser och utvecklat en produkt som kan få genomgripande betydelse för restauranger, beställning och leveransplattformar. Vi har tillämpat våra kunskaper på temperaturreglerade lösningar och skapat något nytt, unikt och som fyller ett viktigt marknadsbehov inom livsmedels- och dryckesindustrin, säger Peter Kjellberg, Chief Marketing Officer and Head of Other Verticals på Dometic.

Peter Kjellberg berättade under det digitala lanseringseventet på restaurang Aira i Stockholm den 18 maj att matlevereranser tidigare mest handlat om fast-food för unga, men att marknaden den senaste tiden (inte minst under pandemin) svängt mer och mer mot leverans av mer högkvalitativ mat till såväl yngre som äldre.

Idag levereras maten vanligtvis i isolerade ryggsäckar – eller oisolerade – och det är definitivt ingen optimal leveransmetod, förklarade Peter Kjellberg, och berättade att Dometic såg att det fanns ett hål i marknaden helt enkelt, som de skulle kunna fylla – marknaden för matleveranser boomar men transporterna laggar efter…

Niklas Johansson, VD på restauranggruppen Svenska Brasserier, berättade under lanseringen att de under pandemin inte haft så många kunder i restaurangerna, men att de haft en enorm ökning av hemleveranser av högkvalitetsmat – något de började med för tre år sedan och som tog fart på allvar för ett år sedan, och i sommar utökar de sin verksamhet genom att dubbla sitt antal spökkök i Stockholm – från två till fyra stycken – vilket skall möta stadens behov.

Dometic-Delibox_event

Två modeller
DeliBox lanseras i två modeller, där skillnaden är att premiummodellen DeliBox Dual utöver separata avdelningar, två åtskiljda temperaturzoner och aktiv uppvärmning även är försedd med aktiv kylning. Dometic DeliBox kan monteras på mopeder, motorcyklar, elcyklar och i bilar.

Andreas Karlsson, Global Head of Business Development – Mobile Delivery på Dometic, berättade under lanseringen att maten hålls vid optimal temperatur (max 65 grader, och min 4 grader för Dual) under hela transporten, samt att batteritiden är ungefär fyra timmar (den drivs av 12 volt).

Med ett luftreningssystem som bygger på kall plasma-jon-teknik säkerställer boxen en ren inre miljö som motverkar spridning av dålig lukt från tidigare beställningar. Premiumvarianten har även en smartphone-app som gör att den kan hålla koll på varje leverans och övervaka temperaturen under transporten.

DeliBox har måtten 500 x 560 x 611,5 mm (B x H x D), förvaringsvolym 86,63 liter och väger 16 kg. DeliBox Dual har måtten 500 x 560 x 688,5 mm (B x H x D), förvaringsvolym 86,63 liter och väger 21 kg.

Produkterna finns att förhandsbeställa och Dometic DeliBox når den nordamerikanska marknaden i oktober 2021. Priset är cirka 800 dollar för DeliBox och 1200 dollar för DeliBox Dual.

(Ovan en skärmdump från det digitala lanseringseventet den 18 maj, där Peter Kjellberg flankeras av Niklas Johansson, till vänster, och Andreas Karlsson, till höger).

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone