Snabbhet & polarisering

ELON-massan2018-DeLonghi

De’Longhi Group menar att det inom småel är viktigt att vara snabb och i framkant, samt att inte krångla till det – ”keep it simple”.

Mikael Hellström, De’Longhi Group, berättar på ELON-mässan 2018 att intresset för att laga egen mat är stort, och då är större köksmaskiner mycket intressanta.

– Enligt GfK är det en sjunkande trend för köksmaskiner, men vi känner att det finns ett stort intresse för våra modeller, inte minst för de lite dyrare apparaterna som till exempel vår Kenwood Cooking Chef med inbyggd induktionsplatta, som lanserades i Norden i höstas, säger Mikael Hellström, och berättar att man med den nya modellen dels kan nå en temperatur på 180 grader (max var tidigare 140 grader) och dels kan göra långkok på åtta timmar.

Till Kenwoods köksmaskiner finns 25 tillbehör vilket ger möjligheten att bygga sin personliga hjälpreda i köket, meddelar företaget, som nyligen lanserade tillbehör som kan förvandla maskinen till en pastamaskin.

– Nu kommer tillbehör som förvandlar maskinen till en spiralizer och i sommar/höst kommer tillbehör som gör maskinen till en slow juicer, berättar Mikael Hellström, och förklarar att tillbehören passar på alla modeller av Kenwood Chef, Chef XL, Cooking Chef samt KMIX – och har man en äldre modell kan man med hjälp av en adapter att fästa dem på maskinen.

Olika behov – olika produkter
Även på kaffesidan känner företaget att efterfrågan på lite dyrare maskiner ökar, och för att möta behovet finns sedan några månader flaggskeppet De’Longhi Primadonna Class på marknaden.

– Vi ser helt klart en polarisering på marknaden, där konsumenter som endast vill täcka ett behov köper en billig produkt medan konsumenter som har ett intresse väljer att inhandla en dyr produkt, säger Martin Vinje, The Martin Vinje Company, som representerar bland annat De’Longhi och Kenwood i Norge.

Martin Vinje berättar att saker och ting i allmänhet i samhället går snabbare och snabbare, och att det är lätt att drunkna i ett överflöd av information och valmöjligheter, varför det är mycket viktigt att dels vara snabba när det gäller forskning och utveckling, och dels hålla saker och ting enkla – ”keep it simple”.

– Den globala stärkningen De’Longhi gör för samtliga sina varumärken är en stor framgång, och vi i Norden, med våra goda relationer med våra kunder, är mycket nöjda med utvecklingen. Avståndet till nummer två ökar, säger Martin Vinje.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone