Branschens företag storsatsar på reklam i höst

Reklam-Videoklipp

Tittande på TV och onlinevideo har ökat kraftigt
“Att vårt tittande på rörligt innehåll online ökade med 28 minuter och det linjära TV-tittandet ökade med 10 minuter jämfört med i fjol är en bekräftelse på tre saker. För det första har denna speciella tid fått oss att titta mycket mer på TV och annat rörligt innehåll online än tidigare. För det andra ser man att tittarna inte lämnar TV för online utan väljer att kombinera. För det tredje har denna period drivit på övergången till mer tittande online”, säger undersökningsföretaget MMS VD Magnus Anshelm. Han avslutar med en spaning om att detta halvår med social distansering kommer att ha en beständig inverkan på TV och rörligt innehåll online.

Medieinvesteringarna faller totalt sett i Sverige
Företaget IRM, som mäter medieinvesteringarnas utveckling, har nu publicerat sin senaste kvartalsrapport, med en sammanställning av investeringarna i det andra kvartalet 2020. Och det är riktigt tuffa tider för medierna, investeringarna faller med 18 procent relativt det andra kvartalet 2019. Omsättningen inom media under det andra kvartalet uppgick till 8,5 miljarder kronor, vilket är nära 1,9 miljarder kronor mindre än samma kvartal förra året.

Detta är ett tapp som saknar motstycke i IRM:s mätningar av medieinvesteringar. Inte ens under finanskrisen kunde man notera tapp i den här storleksordningen. Investeringarna är klart påverkade av Covid-19 pandemin och restriktionerna i samhället. Alla medier har påverkats negativt. Digitala investeringar, som varit marknadens draglok, backar också under kvartalet. Kategorier som bio och utomhus har drabbats extra hårt då vi rör oss mindre i samhället.

Vitvarubranschens företag går mot trenden och storsatsar
Mitt i denna tid av ökat skärmtittande och kraftigt sjunkande medieinvesteringar i Sverige, så storsatsar flera av våra branschföretag under denna höst med reklaminvesteringar för både “sälj”, kännedom och märkesimage. Efter en stark försäljningsperiod hittills under året 2020 (+8,4%) för branschen så finns både “geist” och krut att fortsätta på denna framgångsvåg genom att satsa ordentligt på marknadsföring och kommunikation. APPLiAnytt kommer här att ge några exempel på vad som är på gång i medierna från några av branschföretagen.

Bred och charmig imagereklam – Bosch
Bosch storsatsar med devisen “Like-a-Bosch” på ett lekfullt och humororienterat sätt (med medryckande musik) med en global kampanj som inte bara fokuserar på företagets hushållsprodukter utan på hela bredden av verksamheten, som inkluderar automation, elektro-verktyg, automotive och mycket annat. Ovan kan du se den aktuella svenska varianten för just hushållsprodukterna under varumärke Bosch, som visas i de svenska TV-kanalerna just nu.

Framgångsrik produkt – Philips
Kategorin varmluftsfritöser startade sin framgångsvåg under 2019 i Sverige och har bara fortsatt under 2020. Totalt fördubblades antalet sålda enheter till över 60000 förra året i Sverige och under 2020 fortsätter denna ökning med cirka 30 procent. Tillredning av nyttig mat är en viktig trendfaktor. Inte undra på att Philips, en av huvudaktörerna på denna marknad, tuffar på just nu med en säljande reklam i rörlig media för sin AirFryer.

“Upplev Perfektion” – Miele
Så här presenterar Linda Johansson, Marketing Director hos Miele, den kampanj som just nu rullar intensivt i rörlig media:
“Den här kampanjen från Miele är global och bygger både kännedom och image, med fokus på det nya inbyggnadssortimentet “Generation 7000″. Det är en fortsättning på en kampanj som gått även tidigare i år. Konsumenterna ser mycket positivt på innehållet och satsningen fortsätter därför även nu under hösten i såväl traditionella som digitala kanaler”.

For better living. Designed in Sweden – Electrolux
Under denna höst lanserar vi tre riktigt starka kampanjer med utgångspunkt i hållbarhetsfokuserad kommunikation som avspeglar våra varumärkesattribut och det förändringsarbete som vi genomför för att nå de höga hållbarhetsmål vi satt för 2030. För oss är det viktigt att vi faktiskt kan bevisa för konsumenterna att vi arbetar för positiv förändring. Mediekanalerna är anpassade efter den nya verkligheten, där vi ser att konsumenterna spenderar mer tid online och framför TV:n.

– Våra kampanjer återspeglar vårt ändamål och knyter an till vilka vi är; “For better living. Designed in Sweden”. Vi har med “Make it Last” gjort en tydlig koppling till vårt ledarskap i hållbarhet för att hjälpa konsumenter att göra hållbara val. Vi är övertygade om att det är ett vinnande koncept att erbjuda lösningar till en bättre vardag i kombination med att erbjuda lösningar som bidrar till en mer hållbar framtid, säger Alexander Pierrou, General Manager Electrolux Nordics.

Hösten är en perfekt säsong eftersom många väljer att tillbringa mer av sin tid i köket, eller påbörja olika renoverings- och ombyggnadsprojekt i sina hem, vilket resulterar i att efterfrågan på våra produkter ökar.

Kaffetrenden hålls vid liv – De’Longhi
Kaffemaskiner uppvisar en ordentlig försäljningsökning under 2020 – till exempel så uppvisar just automatiska espressomaskiner en ökning på inte mindre än 94 procent hittills i år – hemmakontoren kräver tydligen gott kaffe! De’Longhi är inte sena att hänga på denna trend med en skandinavisk kampanj för sina kvalitetskaffemaskiner.

– Just nu rullar kampanjen för att bygga kännedom om kategorin helautomatiska kaffemaskiner & varumärket De’Longhi innan den traditionsenligt stora försäljningspeaken börjar med Black Friday/Black Week & julhandeln. Vi vill att konsumenten ska få upp ögonen för vilken kvalitetsskillnad det blir att få kaffe från nymalda kaffebönor till varje kopp, kommenterar Ulrika Ekelund, Marketing Manager, De’Longhi Scandinavia AB.

Den optimala kombon ligger på varumärkesbyggande och taktisk kommunikation där vi vill ligga något tyngre i den varumärkesbyggande delen för att driva kännedom och försäljning över tid. Med det sagt så är TV (och till viss mån radio) det räckviddsmediet, som vi ser snabbt och effektivt bygger räckvidd och därmed genomslag, medan de digitala medierna har helt andra möjligheter när det kommer till att bygga frekvens över flera typer av plattformar & kanaler, avslutar Ulrika.

Sveriges största annonsörer
När de samlade reklaminvesteringarna mäts för de stora annonsörerna, så visar det sig föga överraskande att ICA är i särklass störst med Cherry Casino på andra plats. Livsmedelsjätten lade över en miljard kronor på reklam under förra året. Det motsvarar en blygsam ökning om 0,7 procent i jämförelse med föregående år medan spelbolagen sammanlagt minskat sina mediainvesteringar med 20 procent sedan omregleringen av spelmarknaden slog igenom vid förra årsskiftet.

I denna topplista över företag hittar vi några bekanta namn med anknytning till vår bransch; Procter & Gamble, Elgiganten och Philips. Det ska bli intressant att nästa år beskåda sammanställningen över Sveriges största annonsörer för 2020 och se om några av våra många varumärken i branschen klättrat på listan.

Kent Oderud, Ordförande APPLiA – Home Appliances Sweden

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone