Tretti satsar på butiker i Sverige

Tretti-HenrikPaulin

WhiteAway Group meddelar att man har stora ambitioner med varumärket Tretti, som redan har haft stora framgångar med sin webbutik, och planerar att öppna nya butiker i hela Sverige – och är därför på jakt efter nya franchisetagare.

WhiteAway Group driver sedan tidigare franchisekoncept i Danmark och Norge under varumärket Skousen, som består av över 80 fysiska butiker samt webbutik i både Danmark och Norge. Och nu är det dags för gruppen att rulla ut samma framgångsrika koncept i Sverige, där istället namnet Tretti pryder butikernas fasader, meddelar företaget, och berättar att idag finns det en Tretti-butik lokaliserad i Malmö, men potentialen är mycket större.

– Vi ser en stor outnyttjad marknad i Sverige och med vårt framgångsrika koncept råder det ingen tvekan om att vi kan bidra till en positiv utveckling inom branschen. Vi satsar 100 procent på vitvaror och den lokala närheten i form av lokala franchisetagare som känner till staden och kunderna, och som samtidigt kan leverera personliga råd av kompetenta rådgivare. Kunderna kan därför förvänta sig en serviceupplevelse där de kan känna sig trygga i sina inköp av vitvaror, säger Henrik Paulin, Head of Retail Expansion på WhiteAway Group (på bild ovan).

I detta sammanhang söks nya franchisetagare som vill komma in i vitvaruindustrin och driva sin egen butik. WhiteAway Group förklarar att koncernens koncept One Stop Shop innebär ett nära samarbete mellan franchisetagaren och franchisegivaren, där den förstnämnda får möjlighet att driva en egen lönsam butik med ett starkt stöd som hanterar en stor del av det administrativa arbetet.

Tretti-ErikKarlSvard

– Eftersom vi är en relativt nystartad butik och befinner oss väldigt tidigt i Trettis expansion i Sverige är det klart att växtvärken känns av. Allt från att bygga upp en helt ny butik till att komma igång med försäljning, marknadsföring med mera har gått i rekordfart samtidigt som vi har fått väldigt bra uppbackning från både leverantörer och huvudkontoret i Danmark. Det är kul att få vara med och starta något från början utan att behöva ta risken som det innebär att behöva bygga upp ett varumärke från grunden, samt att kollegorna i Danmark har god erfarenhet sedan tidigare, säger Erik Karl Svärd, franchisetagare i Tretti Malmö (på bild ovan).

Retail Knowledge
WhiteAway Group berättar att man har ingått i ett långsiktigt samarbete med Retail Knowledge för att rekrytera begåvade franchisetagare, oavsett om det är erfarna aktörer eller nya, unga talanger som vill vara med på expansionsresan.

– Fokuset på Sverige är stort och detsamma gäller ambitionerna, säger Esben Aabenhus, VD WhiteAway Group, om planerna för expansion i Sverige. Aabenhus ser en enorm potential i den svenska marknaden, varför koncernen tidigare i år skapade en ny expansionsavdelning under koncernens Retail-avdelning, ledd av Henrik Paulin, för att säkerställa att ovanstående framgångsrikt går i mål.

Nytt svenskt lager
För att matcha kundernas förväntningar på leverans har WhiteAway Group öppnat ett svenskt lager på mer än 10 000 m2. Det nya lagret innebär att kedjan kan leverera 400 av de mest sålda vitvarorna från dag-till-dag. Dessa står för 80 procent av omsättningen i Sverige och behöver därför säkerställa hög leveranskvalitet och stödja expansionsplanerna för de fysiska Tretti-butikerna i kombination med den online-tillväxt som koncernen redan har, meddelar WhiteAway Group, och berättar att den årliga omsättningen var drygt 2,4 miljarder DKK i 2020 och samtidigt satte WhiteAway Group ett intjäningsrekord på 83,2 miljoner DKK, vilket är tre gånger högre än resultatet för 2019 (EBIT). Koncernen har kontor i Aarhus, Danmark och på Kungsgatan i Stockholm.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone