Uppkoppling förändrar konsumentbeteenden

BSH-Marcelo_Hiering

Med apparater som blir allt mer digitala har smarta produkter nu bidragit till en förbättrad livskvalitet i många hem. Trots det finns det fortfarande frågetecken när det gäller intelligenta, uppkopplade hushåll. I den här artikeln (publicerad av BSH Home Appliances Group den 15 december 2021, med rubriken “A Look Ahead: How the Future of Connected Living Will Change Consumer Behavior”, och översatt av APPLiAnytt) berättar Marcelo Hiering, Head of Communications and Brand of BSH:s ecosystem brand Home Connect, om förväntningar, framtiden för uppkopplat boende och mycket mer.

När man pratar med Marcelo Hiering är det en sak som klart och tydligt märks: hans passion för framtiden. Denna känsla visar sig inte bara i hans kontinuerliga arbete med att föra in banbrytande teknologi i allas hem utan också i hans ambitiösa förutsägelser för framtiden för BSH:s lösning för uppkopplat boende. Trebarnspappan skräder inte orden när han delar sin visshet om att du också en dag kommer att bli en stolt ägare av uppkopplade apparater.

Marcelo, för det första: att vara pappa är en stor del av ditt liv, förstås. Hur påverkar det ditt perspektiv på Home Connect?
Marcelo: Det är roligt att du frågade det för jag har faktiskt precis fått mitt tredje barn för tre veckor sedan! Att bli pappa förändrade mitt perspektiv på många saker i livet, och den här intervjun kan inte beröra allt jag har lärt mig sedan dess. Men det finns en historia som verkligen fastnat. För ett par månader sedan visade jag Home Connect-appen för min äldsta son Oscar, som fyller fem år i februari. Han såg ganska intresserad ut och efter att snabbt ha skrollat genom appen var hans första och omedelbara reaktion “Wow… coolt! Vad kan man göra med den?!” istället för det vanliga “Varför ska jag använda den?” som vi fortfarande får från många konsumenter.

För mig sammanfattar hans reaktion Home Connect-resan i framtiden perfekt. Vi – som samhälle – kommer att tänka mindre på “Varför skulle jag behöva det?” och istället få en mer naturlig adoption och acceptans av ett uppkopplat liv.

På tal om framtiden, vad är planerna för Home Connect? Vad kan användarna förvänta sig?
Marcelo: Den här frågan får mig att tänka på vårt varumärkesmotto: över förväntan. Så fort våra användare verkligen vet vad de kan förvänta sig av Home Connect betyder det att vi gör något fel. Vårt uppdrag är att ständigt förändra hur människor upplever hushållsapparater. Ett exempel på hur vi ser in i framtiden är att vi i allt högre grad studerar olika typer av användarscenarion och möjligheter med röststyrning och till och med geststyrning.

Vad menar du när du pratar om konsumenternas förväntningar?
Marcelo: Låt oss använda ett exempel från en annan bransch: TV-apparater. Skulle du köpa en icke-smart-TV nuförtiden? Även om du skulle vilja, kommer det att vara väldigt svårt att hitta en anständig modell. Konsumenter slutar sakta men säkert fråga varför saker är uppkopplade. Istället accepterar de det som standard och anammar en känsla av nyfikenhet för de möjligheter som uppkoppling kan ge. Så faktum är: att prata om uppkopplade hushållsapparater kommer att bli mer och mer normalt och därför kommer konsumenterna att förvänta sig att hushållsapparater också blir “smarta”.

BSH-2

Låt oss säga att dina förutsägelser stämmer och att uppkopplat boende blir normen. Vilka är de största förändringarna du ser komma då?
Marcelo: Jag tror att vi kommer att se en radikal förändring när det gäller användargränssnittet som konsumenterna väljer. Det roliga med all uppkoppling och vårt öppna ekosystem är det fria valet hur du vill övervaka och styra dina hushållsapparater. Glöm den lilla användarpanelen som finns på diskmaskinen. Det är så mycket bekvämare att välja program på en smartphoneskärm, tillsammans med en förklaring av hur varje program fungerar. En dag kanske vi inte ens behöver en fysisk panel på vitvarorna alls, vem vet?

När vi pratar om framtiden verkar ett ämne vara väldigt populärt nuförtiden: hållbarhet. Hur hjälper Home Connect konsumenter att uppnå en “grönare” livsstil?
Marcelo: I det långa loppet: om du ansluter och delar dina användardata kommer vi att observera och stödja dig för att förlänga dina apparaters livslängd, till exempel genom att påminna dig om att använda rengöringsprogrammet på din tvättmaskin då och då. På kort sikt: våra förvaringsrekommendationer för ditt kylskåp – med automatisk objektigenkänning – kan hjälpa dig att minska matsvinnet avsevärt!

Du nämnde användardata, och det är starkt kopplat till integritetsskydd. Tror du att konsumenterna så småningom kommer att sluta bry sig om avvägningen mellan integritet och bekvämlighet? Är det ens ett problem alls?
Marcelo: Jag ser inte det här som en global fråga. Det brukar bli en väldigt europeisk diskussion. Men hur som helst, jag tror att vi tillhandahåller en lösning som täcker båda ytterligheterna av debatten: Home Connect är tekniskt byggt “ovanpå” våra hushållsapparaters hårdvara. Så om konsumenter väljer att inte koppla upp sig kan de fortfarande dra nytta av alla de coola funktionerna och egenskaperna hos BSH:s fantastiska hushållsapparater. Men om de väljer att koppla upp sig kan de vara säkra på att denna process bara samlar in användardata. Hursomhelst tror jag att den stora majoriteten av människor inte kommer att betrakta sitt kylskåp som den första ingången för hackare till sina virtuella hem.

BSH-3

Du brinner helt klart mycket för Home Connect. Så vi är nyfikna: vad är din favoritfunktion?
Marcelo: Det är definitivt kameran i kylen! Och jag hoppas verkligen på att få se detta skalas upp till ännu fler modeller i framtiden.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone