XPOS – en solskenshistoria

Xpos-Logga

VD ventilerar:
Reklamationssystemet genererar åtskilliga besparingar, skapar struktur och kontroll av reklamationer för alla aktörer i branschen, samtidigt som det är konkurrensneutralt.

2006 erbjöds APPLiA (dåvarande EHL) att överta reklamationssystemet som utvecklats av Philips (Anders Sätterberg) och driftats av West Art sedan 2004. Parterna såg att det här kunde utvecklas till något bättre med en opartisk ägare och där flera företag i branschen kunde ansluta sig och fortsätta utveckla systemet. Några av framgångsfaktorerna var beslutet att det skulle vara ett non-profit system, utveckling av systemet skall beslutas i plenum och utvecklingskostnader delas gemensamt. APPLiA och West Art har utifrån företagens önskemål utvecklat systemet.

Under 2007 anslöt sig ett flertal leverantörer, däribland Procter & Gamble och OBH Nordica vilket gjorde att systemet omgående fick en god täckning av marknaden för små hushållsapparater. När sedan bland andra Electrolux och BSH året efter kom med växte antalet återförsäljare som använde systemet ytterligare. För att ytterligare förenkla för återförsäljare utvecklades en gemensam portal www.xpos.eu så att man därifrån kunde ansluta sig och logga in till respektive leverantörs databas för reklamation.

– För handeln har XPOS inneburit en snabbare hantering, bättre kontroll med full transparens och då XPOS är ett gemensamt system reduceras komplexiteten och kostnaderna för alla parter. XPOS har blivit en industristandard, säger Thomas Wåhrberg, Operations Manager Northern Europe Global After Sales, Procter & Gamble Sverige AB.

2009 bestämmer Procter & Gamble att man vill ta nästa steg och öppnar möjligheten för att använda XPOS i hela Norden. När den nordiska lösningen finns på plats öppnar allt fler leverantörer för återförsäljare i Norden att använda systemet. Under året utvecklas även en brygga för integration så att Elkjöps system kan kommunicera med XPOS. Motsvarande brygga utvecklas året efter för Exchange.

2010 ansluter sig bland andra Samsung och Gigaset vilket innebär nästa stora kliv då XPOS nu utvecklas för att hantera även andra produktkategorier än APPLiA-sortimentet.
Året efter kommer XPOS 3.0 med flera väsentliga förbättringar både för leverantörer och återförsäljare. Ett helhetsgrepp tas också då man samlar ihop alla egenutvecklade delar och uppgraderar hela systemet så att alla får ett och samma system. XPOS samlar nu 14 leverantörer som använder systemet för alla sina reklamationer.

– Med hjälp av XPOS har vi kunnat sätta kunden i fokus. Trots komplexiteten av en bred produktportfölj i kombination med en differentierad Nordisk eftermarknad lyckas vi skapa mervärde genom en effektiv och flexibel hantering av reklamationer via XPOS portalen, säger Gisela Restell, CS Operation Manager, Samsung Electronics Nordic AB.

Idag är 25 leverantörer delaktiga i systemet och fler än 5 000 butiker använder systemet. XPOS används över hela världen av några av leverantörerna och systemet fortsätter utvecklas. En separat modul för reparation har utvecklats XREP och hanteras även den idag av systemet. Integration och bryggor med öppna interface för serviceföretag som vill ansluta sig finns. Fraktmoduler har skapats i systemet för att enkelt ombesörja frakt på produkter där en verkstad till exmpel kan genomföra teknisk analys av den reklamerade produkten. Det finns även en utvecklad reservdelsmodul som används för systemet.

XPOS fortsätter utvecklas av leverantörerna för att slutkund alltid skall få ett snabbt svar av sin återförsäljare.

Matts Spångberg, VD APPLiA – Home Appliances Sweden

Share on Facebook4Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone