Årets mest superstarka månad för smått & stort

APPLiA-statistik2020september

De senaste siffrorna från Statistiska Centralbyrån (SCB) gällande hushållens konsumtion i Sverige visade på att den minskade med 3,7 procent i augusti 2020, jämfört med augusti 2019. Den konsumtionsgrupp som påverkade hushållskonsumtionen mest negativt var främst “Transporter och detaljhandel med och service av motorfordon”, som jämfört med samma period året innan minskade med 9,6 procent.

Månaden september levererar
Vitvaror (MDA) och hushållsapparater (SDA) går däremot tvärt emot denna allmänna trend för hushållens konsumtion och levererar enligt APPLiA-statistiken i september ett rekordresultat värdemässigt under 2020 – den i särklass bästa månaden under året! Månadsökningen för hela branschen på 13,5 procent kommer från “double digit” ökningar i de båda huvudsegmenten MDA (+12,6%) och SDA (+16,0%).

I september kommer de större ökningarna inom vår bransch från de produktsegment som också tidigare hävdat sig under pandemin; kyl- och frysprodukter, tvätt och tork, hushållsmaskiner och -assistenter för matberedning samt (givetvis) kaffemaskiner. Det är fascinerande att notera att den ökade närvaron i hemmen under pandemin har verkat som en boost för all utrustning, som ger assistans vid matberedning och matlagning i de svenska köken. Också det faktum att denna trend fortsätter månad efter månad gläder förstås branschföretagen.

APPLiA-statistik2020septemberB

Årets första nio månader
Summeringen av årets första nio månader ger ett stabilt intryck av en mycket stark marknad. Volymtillväxten för både MDA och SDA är mycket starkare än APPLiAs prognos indikerade från början av året. Och konsumenterna har sett till att värdetillväxten är högre genom att efterfråga mer högvärdiga och högpresterande vitvaror och hushållsapparater under denna period.

Värdemässigt är nu den samlade ökningen för MDA och SDA under årets tre första kvartal 8,4 procent. Vi är nog många som överraskats av denna positiva branschutveckling, som definitivt såg annorlunda ut i mars/april när pandemin föranledde både fabriks- och butiksstängningar i Europa och närområdet.

– Vi ser tydligt en likartad situation med en oväntat bra marknadsutveckling i båda våra grannländer Norge och Danmark medan Finland “laggar” lite, kommenterar Tobias Gullberg, statistikansvarig på APPLiA.

Nu väntar ett fjärde kvartal, som normalt är mycket starkt för försäljningen av branschprodukterna. En höst med trädgårdsskördar som skall tas om hand, mörka kvällar med hemmamys, fortsatt hemarbete, Black Friday och en begynnande offensiv julförsäljning samt ett starkt tryck på konsumentkommunikation och annonsering bland branschföretagen. Prognosen för resten av året är därför positiv och förväntningarna fortsatt höga.

SDA-Q3-2020

Det bakas och dricks kaffe…
…och det “personvårdas” ordentligt i Sverige. Främst är det segmentet “oral care” med eltandborstar som står för ökningen inom personvård.

Bland köksapparater är det främst de stora köksapparaterna för matberedning (>6 liter) som rullar på ordentligt, men även varmluftsfritöserna fortsätter sin erövring av bänkyta i de svenska köken.

Inom kaffemaskinerna är det filtermaskinerna som står för de största volymerna, medan vi ser de största ökningarna inom de olika typerna av espressomaskiner.

Hos produktsegmentet dammsugare står påsdammsugarna givetvis för den största volymen, men de påslösa dammsugarna står för den högsta procentuella ökningen med över 60 procent plus hittills under året.

MDA-Q3-2020

Det tvättas, kyl-lagras och diskas…
Årets tre första kvartal har gett de större vitvarorna luft under vingarna. Ökat behov av kylförvaring har gett skjuts åt marknaden för kylar, frysar och kyl/frysar. Till och med segmentet “frysboxar”, som backat många år i rad, har nu ökat med 33 procent!

Mer vikt läggs vid “en egen tvättmaskin” i lägenheter – man vill ha mer kontroll över hur tvätten sker och undvika trängsel i de gemensamma tvättstugorna. Det framgår tydligt av att segmentet toppmatade tvättmaskiner ökar för första gången på länge. De är ju platssparande och passar in också i ett mindre badrum.

Disksegmentet uppvisar också embryot till en liknande utveckling där de mindre bänkmodellerna, som anses platssparande i lägenheter, också uppvisar en kraftig procentuell ökning – 34 procent hittills i år.

Kent Oderud, Ordförande APPLiA – Home Appliances Sweden

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone