En gäspning är ett tyst rop på kaffe

Ett_tyst_rop_pa_kaffe

Försäljningen av alla olika typer av kaffemaskiner har ökat med nästan 30 procent under årets första fem månader, och ökningen har accelererat efter att mer omfattande hemarbete har blivit verklighet i samband med coronautbrottet i Sverige. De allra flesta som säljs är av traditionell filtertyp, som står för cirka 86 procent av antalet sålda kaffemaskiner. Olika typer av espressomaskiner – både manuella och automatiska – säljer i något färre antal, men uppvisar å andra sidan den största procentuella ökningen inom detta produktsegment hittills i år.

Summa summarum så är det många svenska kök och hemmakontor den senaste tiden, som uppdaterat sin förmåga att göra gott kaffe.

En detaljerad inblick i kaffemaskiner i maj 2020
Maj månad i år såldes det totalt 42 249 kaffeprodukter i Sverige (kaffebryggare, fyra varianter av espressomaskiner samt kaffekvarnar och mjölkskummare) vilket var 3,2 procent fler än i maj ifjol – medan det sammanlagda värdet var 14 procent högre.
Tittar man på fördelningen mellan de olika kaffemaskinerna stod kaffebryggare i maj i år för 86 procent av antal sålda kaffemaskiner, och de utgjorde 72 procent av värdet, medan espressomaskiner stod för 14 procent av antal sålda maskiner, vilka utgjorde 28 procent av värdet.

Kikar man mer noggrant på siffrorna för maj 2020 ser man att de traditionella kaffebryggarna faktiskt minskade i antal med 5,4 procent jämfört med ifjol, men värdet gick upp med 3,1 procent.
Det såldes 70 procent fler manuella espressomaskiner och värdet var 100 procent högre än ifjol, medan det såldes 116 procent fler automatiska espressomaskiner och värdet var 77 procent högre än ifjol.
Kategorin kaffemaskiner för inbyggnad backade 26 procent i antal och 24 procent i värde, medan espressomaskiner som nyttjar kapslar ökade med 51 procent i antal – ökningen i värde var dock lägre, nämligen 17 procent.
Kaffekvarnar ökade med 29 procent i antal och 69 procent i värde, medan mjölkskummare ökade med 142 procent i antal och 209 procent i värde.

En snabb analys ger alltså att de som valt att köpa ny kaffebryggare i regel har valt en lite dyrare modell i maj i år jämfört med i maj ifjol. De som köpt espressomaskin som nyttjar kapslar har varit många, men de har valt lite billigare modeller (då ökningen i antal är större än i värde) och det ser ungefär likadant ut för helautomatiska espressomaskiner. Och att inbyggnadsmaskiner backat känns inte så underligt med tanke på rådande coronapandemi.

Två kategorier som i undertecknads ögon sticker ut lite extra är manuella espressomaskiner, som dubblat i värde i maj i år, och mjölkskummare, som tripplat i värde. Stora ökningar, och större i värde än i antal.

Och varför sticker det ut lite extra då? Jo, för att undertecknad precis innan årsskiftet tog steget från helatomatisk espressomaskin till manuell (eller snarare semi-automatisk) och lärt sig att det blir lite mer arbete, men definitivt är övertygad om att det är värt det eftersom kaffeupplevelsen varje dag lyfts ett rejält snäpp i och med möjligheten att fintrimma mängd, malningsgrad med mera. Kaffe har helt enkelt blivit en form av hobby på senare dagar, med test av olika kaffebönor och diverse justeringar för att söka få ut det bästa ur de olika bönorna. Vid sidan av espressomaskinen står dock en mjölkskummare av toppklass. Man måste dra gränsen någonstans, och i dagsläget är den dragen vid att skumma mjölk genom att trycka på en knapp istället för att skumma med espressomaskinen – en konstform undertecknad ännu inte behärskar…

Ola Larsson (som tog fotot på en reklamskylt, som blev en rubrik på detta inlägg, vid en mack idag – barnen på bilden tycker dock än så länge betydligt bättre om glass än kaffe…)

PS. Vill man läsa om kaffe finns det till exempel en rad intressanta blogginlägg (med rubriker som “Sju kaffesynder som förstör kaffets smak”, “Det finns många goda skäl att dricka kaffe” och “Därför bör du använda färskt, kallt vatten till kaffe”) på Moccamasters hemsida här.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone