Ett mycket starkt första branschkvartal 2021

APPLiA-statistik2021mars

I mars förra året staplades osäkerheterna upp i samband med den första vågen av pandemin som sköljde in över näringsliv och handel. Ändå redovisade vår bransch en ökning på drygt 6 procent då. Vem kunde då ana att mars i år skulle slå detta och alla tidigare “marsrekord” med en ökning på sammanlagt 23 procent! SDA (Small Domestic Appliances) står för en stor del av ökningen med en nästan 60 procentig ökning över förra årets mars. Här är det också fortsättningsvis segmenten kaffemaskiner, köksmaskiner, “toasters & grills” (där till exempel varmluftfritöser ingår) och eltandborstar som driver marsvågen upp mot dessa rekordhöjder. Även dammsugare totalt gör en riktigt bra månad.

Också MDA (Major Domestic Appliances) kan sträcka på sig med en månadssiffra på plus 13,5 procent. Att mars 2021 nu hade en arbetsdag mer än mars förra året spelar med dessa stora ökningar bara en liten roll. Bland MDA är det kyl- och fryssegmentet samt spis/ugn/häll och mikrougnar som ökar mest jämfört med mars förra året.

Den starka marsmånaden pumpade upp kvartalsresultatet för branschens tre första månader ordentligt – och visar på en ökning med hela 12 procent samlat för hela branschen (MDA+SDA) för det första kvartalet jämfört med samma kvartal förra året.

SDA-Q1-2021

Kvartal 1: Uppåttrenden för SDA fortsätter
SDA-produkterna fortsätter att dunka på riktigt ordentligt under årets tre första månader och ger samlat en ökning värdemässigt på 30 procent. Den urstarka utvecklingen i mars för kaffemaskiner och köksapparater ger närmast fantastiska ökningsprocent för kvartalet, på nästan 50 procent! Även dammsugare får en boost av försäljningen i mars och landar kvartalet på nästan plus 30 procent.

Egentligen är det bara två SDA-kategorier som dippar; hårvårds- och hårborttagningsprodukter (som ingår i personvård i diagrammet) och strykning. Just strykning förlorar både i volym och värde och fortsätter den nedåtgående trend, som vi sett sedan utbrottet av pandemin, och har svårt att återhämta sig från den framgång som klädsteamern hade på marknaden 2018-2019. För kategorin personvård uppvägs (och överträffas) hårvårdsprodukternas nedgång med en kraftig uppgång för “oral care” (eltandborstar).

MDA-Q1-2021

Kvartal 1: Kyl- och fryssegmenten i topp bland vitvarorna
Segmentet “cooling” som innefattar kylar och frysar i alla olika varianter – fristående som inbyggda – är den vitvarukategori som ökar mest under kvartalet (+11 procent) följt av mikrougnar och spis/ugn/häll-kategorin. Längst ner på ökningslistan hittar vi fläktar och diskmaskiner.

Inom “tvätt & tork” är det främst torktumlarna med värmepump som drar upp kvartalssiffran för denna kategori. Värmepumpstumlarna står under kvartal 1 för 74 procent av alla försålda torktumlare – vilket är en ökning andelsmässigt med hela 2 procentpunkter visavi förra året.

Kent Oderud, Ordförande APPLiA – Home Appliances Sweden

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone