Black Friday minskar på nätet − Black Week ökar

Nets-BlackFriday2020

Så det blev inget nytt rekord för Black Friday på nätet − minus nio procent jämfört med ifjol, visar betalföretaget Nets statistik. Däremot ökar Black Week med total nio procent. “En klar överraskning”, säger e-handelsexperten Patrik Müller på Nets.

Black Friday har satt rekord på nätet fem år i rad − men det blev inget rekord i år. Handeln på nätet minskade med nio procent jämfört med förra årets Black Friday. Däremot ökar handeln på nätet för Black Week med nio procent.

– Handeln på nätet under Black Friday har ökat starkt de senaste åren i Sverige med rekord efter rekord. Men trenden har varit stagnerande de senaste två åren och nu är det alltså ett tydligt trendbrott med en klar minskning, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Nets undersöker svenskarnas shoppande på Black Friday på olika sätt. Dels genom den egna datan baserat på transaktioner hos svenska webbutiker där man ser den faktiska ökningen eller minskningen, och dels genom undersökningar bland konsumenter och handlare.

Natthandeln under Black Friday var mycket svag jämfört med tidigare år och ligger bakom att det faktiskt inte blir ett nytt rekord för själva fredagen. På dagen slogs det dock rekord på rekord. Exempelvis var det 56 procent fler köp på förmiddagen än året innan. Trots allt blir det ett rekord för Black Week tack vare en stark försäljning under inledningen av veckan. Samtidigt är det är också värt att notera att fredagen är fortsatt en stor handelsdag − det var ungefär lika många köp under fredagen som sammanlagt under måndagen, tisdagen och onsdagen.

– Det här året har bara ett fåtal webbutiker valt att släppa sina erbjudanden på natten när Black Friday formellt sett startar. Dessutom har kunderna blivit väl bearbetade av butikerna redan sen veckan innan Black Week. Handlarhögtiden blir alltså bara mer utdragen för varje år och själva fredagen kommer minska i betydelse säger Patrik Müller.

De två senaste åren har statistik från Nets transaktioner visat att e-handeln ökade med 14 respektive 7 procent, vilket kan jämföras med en ökning på 21 procent för tre år sedan. Årets Black Friday fortsätter i samma riktning och det blir ett tydligt trendbrott med en minskning för första gången sedan readagen etablerades i Sverige.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone