Black Friday ner – Black Week upp

Dibs-BlackFriday2019

Handeln under Black Friday i svenska fysiska butiker, det vill säga detaljhandeln, minskade med 12 procent i omsättning jämfört med ifjol, meddelar Nets, som berättar att för veckan som helhet (Black Week) så ökade försäljningen med 10 procent – det genomsnittliga köpet minskade från 622 kr till 582 kr.

– Vi ser en förändring av konceptet Black Friday till mer av en Black Week. Även om konsumenterna inte handlade i samma omfattning på själva fredagen så passade man på att utnyttja handels erbjudanden under veckan, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.

Handeln i fysiska butiker under Black Friday minskade även i fjol om än inte i samma omfattning, -12 procent i år jämfört med drygt -2 procent ifjol. För veckan som helhet noteras dock en stark ökning om 10 procent, jämfört med ifjol då hela veckans handel var oförändrad mot året före.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone