Bosch lanserar ny kommunikationskampanj

Bosch-Kampanj2019

Bosch Home Appliances i Norden har lanserat en ny kommunikationskampanj inom temat hållbarhet och miljö. Kommunikationen drog igång i slutet av april med både TV, radio, online banners och social media.

Maria Ölander, Brand Marketing Bosch Home Appliances, berättar att temat inte är någon nyhet för Bosch eftersom ända sedan Robert Bosch grundade företaget Bosch, 1886, har hållbarhet i dubbel bemärkelse alltid varit en naturlig drivkraft.

– Med kampanjen som startar i hela Norden den 29 april vill vi sätta extra fokus på ämnet hållbarhet och miljö eftersom Bosch, som så många konsumenter i Norden, anser att klimatet och att minska användandet av naturens resurser är viktigt. Vi på Bosch menar att vi med våra vitvaror och vår ingenjörskonst kan vara en del till att bidra till minskad miljöpåverkan. Att ha miljö och hållbarhet i fokus och att produkterna ska bidra till en positiv utveckling gäller oavsett vad vi utvecklar, och gäller från ritbord och konstruktion, genom produktlivscykeln till återvinning, säger Maria Ölander, och berättar att några exempel på att konsumenten kan få hjälp med att minska belastningen av naturens resurser och minska miljöpåverkan är följande tre produkter:

* Bosch Tvättmaskin i-DOS där det smarta doseringssystemet automatiskt mäter rätt mängd tvättmedel och vatten för varje tvätt. Resultatet blir perfekt, utan att en enda droppe vatten går förlorad. Och vad gäller tvättmedel, så minskar förbrukningen i genomsnitt upp till 38 procent jämfört med att dosera för hand. Automatisk dosering, I-DOS, är inte någon ny funktion för Bosch. Vi har minskat användningen av tvättmedel och vattenförbrukningen sedan 2010 då i-DOS lanserades på marknaden.

* Bosch Kylskåp med VitaFresh Pro nollgraderzon minskar matsvinnet eftersom frukt och grönt hålls fräscht upp till tre gånger längre jämfört med kylskåp utan VitaFresh. Med VitaFresh-systemet har användaren därför tre gånger längre tid på sig att äta upp maten, vilket gör att mindre mat behöver slängas. Inte heller nollgraderzon är någon ny företeelse för bosch, redan 1989 introducerades nollgraderzon i Bosch kylskåp. VitaFresh har förbättrats och förädlats de senare åren och finns nu i tre kategorier, VitaFresh, VitaFresh Plus och VitaFresh Pro.

* Bosch Diskmaskin med mineralet Zeolit. Mineralet alstrar värme vilket gör att Bosch diskmaskiner med Zeolith minskar förbrukningen av el. Från en basmodell av diskmaskin på 12 kuvert utan Zeolith till en diskmaskin i Bosch Serie 8 med Zeolith är besparingen hela 30 procent i energiförbrukning. Dessutom går det åt betydligt mindre vatten att diska i maskin än för hand. 90 liter vid handdisk (i balja eller diskho, källa Energimyndigheterna) mot 7,5-9,5 liter i en Bosch diskmaskin! Redan 2008 började Bosch tillverka diskmaskiner med Zeolith.

Bosch vill uppmana konsumenten att ta hand om produkten
Bosch vitvaror är av högsta kvalitet och håller länge, men även dessa kan ju gå sönder, meddelar företaget, och säger att istället för att tänka nytt, så vill vi slå ett slag för att maskinerna oftast går att laga! Vi har kunniga Bosch-servicetekniker i hela landet och ett brett utbud av skötselprodukter, så kallade Clean and Care, som ser till att vitvarorna håller längre.

Resurseffektivitet hos BSH Home Appliances AB
För att bidra till en hållbar utveckling har BSH Home Appliances, där Bosch Home Appliances ingår, satt som mål att minska resursförbrukningen. Som en del av projektet “Resurseffektivitet 2015”, som lanserades 2010, hade BSH redan genomfört en mängd åtgärder före utgången av 2015 för att göra det möjligt att agera mer effektivt och hållbart. Från 2010 till 2015 kunde BSH minska den specifika resursförbrukningen inom produktion, logistik och administration med 25 procent. För detta belönades BSH av den tyska energibyrån (DENA) 2014 med “Energieffektivitetspriset”. BSH:s “Resource Efficiency 2025”-program följde därefter och har funnits sedan 2016. Dess mål är att spara ytterligare 20 procent 2025 jämfört med 2015.
Cirka 40 procent av patentansökningarna syftar till att skydda miljön och spara resurser. Idag är Bosch hushållsapparater bland de mest effektiva och resurssnåla i världen. Detta minskar både belastningen på miljö och användarens ekonomi, anger företaget.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone