BSH håller positionen och utvecklar för framtiden

BSH-Figures2019

BSH meddelade 17 mars att man trots stora utmaningar 2019 behöll sin position som en världsledare inom hushållsproduktsindustrin. Omsättningen på 13,2 miljarder Euro är den tredje högsta nivån i företagets historia, men en minskning med 1,2 procent från föregående år. Utgifterna för forskning och utveckling ökade till 713 miljoner Euro 2019, vilket motsvarar 5,4 procent av omsättningen, och i och med det överträffades rekordet från 2018 (5,0 procent).

– 2019 var ett utmanande år för BSH. Att aktivera vår strategi Hardware+ i styrelsen, samtidigt som vi möter nuvarande och framtida konsumentbehov, hjälpte till göra året tillfredsställande, trots svåra förhållanden, säger Uwe Raschke, CEO på BSH.

Trots de utmanande marknadsförhållandena och konkurrenssituationen ökade BSH 2019 i Europa (Västra, Central- och Östeuropa) med nästan en hel procent jämfört med föregående år. BSH meddelar att man således klart försvarade sin ledning på den europeiska marknaden. De förblir i synnerhet den obestridda ledaren på sin hemmamarknad i Tyskland, där de ökade markant – vilket de också gjorde i Sydöstra Europa.

I Asien/Stillahavsområdet minskade omsättningen med cirka 10 procent, främst på grund av minskad verksamhet i Kina. Oavsett utvecklingen är BSH fortfarande den största icke-kinesiska tillverkaren av hushållsapparater på denna marknad. Marknadskonsolidering, intensivare konkurrens och en kraftig ökning av onlinehandeln är fortfarande de största utmaningarna i denna region. Samtidigt nåddes betydande ökning i Australien, Indien och de sydostasiatiska länderna.

Omsättningen i Amerika (Nordamerika inklusive Mexiko och Latinamerika) ökade med nästan 10 procent och åtnjuter ett särskilt uppsving från BSH:s framgångsrika “builder business” – där företaget förser stora fastighetsutvecklingsprojekt med hushållsapparater. BSH förutser stora framtidschanser att bli ännu mer attraktiva för konsumenterna på denna marknad tack vare anslutna apparater och företagets breda Home Connect ekosystem.

I slutet av 2019 hade BSH 58200 anställda runt om i världen, vilket är 4,6 procent färre än ett år tidigare. Det mesta av denna minskning berodde på marknadsutvecklingen i Kina.
Under 2020 kommer alla BSH:s faciliteter att bli klimatneutrala, anger företaget, och förklarar att genom att utöka egen förnybar energiproduktion och göra produktionen mer energieffektiv kommer företaget att spara 22,5GWh av sin energiförbrukning (motsvarande 2,8 procent av sin totala energiförbrukning från 2017) och utöka den egna produktionen av förnybar energi med 2,5GWh. Dessa steg kommer minska BSH:s koldioxidutsläpp med 5000 ton. I detta sammanhang kommer BSH att investera cirka 100 miljoner Euro i klimatneutralitet fram till år 2030, och de kommer att minska koldioxidutsläppen från sin egen produktion med ytterligare 20 procent.

År 2019 ökade BSH sina utgifter för forskning och utveckling till 713 miljoner Euro, vilket motsvarar 5,4 procent av den totala omsättningen. Fokus kvarstår på digital teknik som programvara för att styra anslutna hushållsapparater, röststyrning, maskininlärning och artificiell intelligens. År 2020 kommer företaget att lansera de första apparaterna med sin nya mikroprocessorbaserade SystemMaster-teknik på marknaden – inklusive Cookit, en multifunktionell köksmaskin med matlagningsfunktion, som introducerades på IFA 2019. SystemMaster gör det möjligt för konsumenter att använda digitala tjänster på sina anslutna apparater, för att ladda ner appar och program och för att uppdatera programvara. Sådana uppdateringar gör det möjligt för konsumenter att använda framtida BSH-innovationer på apparater som de redan har köpt, berättar företaget.

BSH utvidgade sitt digitala ekosystem Home Connect 2019 och rekryterade ytterligare partners runt om i världen. För närvarande erbjuder 42 partners i 40 länder sina tjänster via Home Connect-plattformen. Enheter med stöd för Home Connect kommer inom kort även inkludera smarta klockor från olika tillverkare. De kommer att göra det möjligt för användare att komma åt Home Connect-appen med hjälp av dessa wearables, utöver åtkomst från smartphones och röstassistenter – så att de bekvämt kan göra saker som att starta kaffemaskinen eller förvärma ugnen. Genom att arbeta tillsammans med Google Assistant har Home Connect också utökat sin röstintegration. Home Connect-appen, som relanserades 2019, erbjuder konsumenterna ännu fler funktioner, mer tidsbesparing och mer personlig bekvämlighet, anger BSH.

– Vi är väl positionerade att fortsätta utvecklas bra, tack vare våra många nya produkter och digitala lösningar. Men på grund av ett brett spektrum av ekonomiska och politiska osäkerheter, såväl som de oförutsebara konsekvenserna av coronaviruset kan vi redan idag säga att 2020 kommer att vara minst lika utmanande som föregående år, säger Uwe Raschke.

Som redan meddelats kommer Dr. Carla Kriwet att ta över som VD för BSH från och med 1 juli 2020. Uwe Raschke kommer då att återigen koncentrera sig på sina uppgifter i Robert Bosch Board of Management.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone