De’Longhi släpper loss kaffets fulla kraft

DeLonghi-Kaffe2021b

I Norden dricker man kaffe som aldrig förr, och detta har den italienska kaffespecialisten De’Longhi tagit fasta på. Varumärket väljer nu att storsatsa på den nordiska marknaden med sin vårkampanj “Släpp loss kaffets fulla kraft” som ackompanjeras av en helt ny visuell identitet.

2021 kommer innebära ett stort kliv för De’Longhi, meddelar företaget, som under våren väljer att lägga fullt fokus på den nordiska marknaden med en rad marknadsinsatser i Norge, Sverige och Danmark. I Sverige ingår TV, radio och butiksaktiveringar och man har dessutom gått in med sponsorskap i poddarna “Dumma människor”, “Stiljournalen” och “Säker stil”. Samtidigt lanserar De’Longhi en helt ny visuell identitet som innehåller ett modernt uttryck och ett tydligt fokus på upplevelsen av den innovativa teknik som finns i produkterna, anger företaget, och berättar att den visuella identiteten, som är framtagen tillsammans med Landor & Fitch, skapar symbios mellan traditionen i varumärkets italienska rötter, produkternas moderna design och nyskapande teknik.

DeLonghi-Kaffe2021

Valet att storsatsa på den nordiska marknaden grundas i en tydligt växande efterfrågan av helautomatiska kaffemaskiner. Få äger denna typ av maskin, men många är intresserade av att köpa en. Samtidigt ligger den dagliga kaffekonsumtionen i de nordiska länderna stadigt på en hög nivå där två av tre personer dricker kaffe dagligen. Detta framgår i en undersökning från 2019.

– Vi ser en stor potential i att kaffedrickandet har en lång tradition och är en naturlig del av den nordiska kulturen. Samtidigt som vi ser en ökad efterfrågan av helautomatiska kaffemaskiner likt vår Dinamica Plus, tror vi också att konsumenterna i pandemitider vill få upplevelsen av att dricka en riktigt god kaffe av baristakvalitet i hemmet, säger Ulrika Ekelund, Marketing Director Nordic på De’Longhi.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone