Designad för att förenkla livet − i 70 år

Gorenje-Blogg2020

Gorenje publicerade den 20 april ett inlägg på Newsdesk, som vi valt att publicera i sin helhet nedan:
En tydlig vision om att göra livet enklare, trevligare och mindre komplicerat gjorde det möjligt för Gorenje att bli en av de ledande tillverkarna av hushållsprodukter. Företaget började som en liten verkstad i den pittoreska byn Gorenje i Slovenien 1950, och har idag vuxit till ett multinationellt företag och ett välkänt internationellt varumärke. Ett varumärke vars fokus är att designa och utveckla hushållsapparater av högsta kvalitet där innovation och perfektion styr. Med en tydlig vision för framtiden kommer Gorenje att fortsätta leverera betydelsefulla lösningar som gör vardagen enklare – eftersom “Simplicity matters”.

Allt började med ett par driftiga händer
Gorenje startades av ett ambitiöst och fokuserat team som arbetade med att tillverka lantbruksmaskiner. Det snabbt växande företaget inspirerades dock av nya möjligheter inom hushållsapparater, och tillverkade sin första spis för fastbränsle 1958. Deras vision var att utveckla produkter som ger uppenbara fördelar och som håller länge – enkla saker som varje hem behöver. Gorenje var det varumärke som gjorde design till en faktor att räkna med inom hushållsprodukter, vilket har gjort Gorenje till en världskänd tillverkare av väldesignade och högkvalitativa hushållsprodukter som förenklar sina kunders vardag.

Innovativa lösningar för en högkvalitativ vardag
Gorenjes innovativa lösningar för kylning, matlagning, tvätt och disk levererar optimal användbarhet och lätt, innovativ hantering för perfekta resultat. Gorenje fick ett genombrott på marknaden redan i slutet av 90-talet genom att ta fram den första elektroniska och användarvänliga tvättmaskinen Simple&Logical. I synnerhet under det nya millenniet lanserade Gorenje flera designlösningar med samma tydliga mål, att tillhandahålla enkelhet. För att ge några exempel på de främsta produkterna: den integrerade ugnen HomeChef med SimpleBake och patenterad StepBake-teknologi som styrs med en intuitiv pekskärm i färg; induktionshällen IQCook med automatisk sensorkontroll över tillagningsprocessen; samt WaveActive-generationen med tvättmaskiner och torktumlare baserade på den nyligen implementerade produktidentiteten som kallas för “mänsklig enkelhet”. Utmärkt prestanda tack vare intuitiva kontroller som är baserade på ett ett-stegs-urval av program och gör tvättning och vård av kläder enklare.

Gorenjes hushållsprodukter är utformade för att möta användarens behov och förväntningar, och samtidigt reflektera deras personlighet och stil. Gorenje var det första varumärket som tog in världsledande designers i vitvaruvärlden. Ett samarbete med den berömda italienska designstudion Pininfarina under 2000 ledde till högpresterande hushållsprodukter med design i världsklass. Sporrade av framgången fortsatte Gorenje olika samarbeten med kända designer som hade en passion för användarvänlighet, materialval och att hitta den perfekta balansen mellan form och funktion. Några exempel på sådana designers är Karim Rashid, Ora-ïto, Nika Zupanc och Philippe Starck.

Smarta lösningar för en enklare vardag
Efter att ha blivit en del av Hisense Group 2018, fick Gorenje en möjlighet att växa ännu mer världen över. Förutom att utveckla individuella och smarta hushållsprodukter och tjänster, som till exempel smart tvätt eller förvaring som hjälper användarna att förenkla sin vardag, har Gorenje också tagit fram en annan innovativ lösning – ConnectLife-plattformen. I en tid då vårt samhälle blir allt mer mobilt, intelligent och uppkopplat tar ConnectLife-plattformen verkligen användarupplevelsen till en helt ny nivå, med ett stort utbud av uppkopplade och icke-uppkopplade smarta produkter.

Med en tydlig vision av framtiden
Gorenje värdesätter lojalitet, och lojaliteten till det slovenska varumärket har varit en del av en familjetradition som gått i arv genom generationer, där värderingar som tillit, pålitlighet och omtanke har gått som en röd tråd. Därför kommer Gorenje att fortsätta bry sig om sina kunder som värdesätter ett pålitligt, kvalitativt och kundvänligt varumärke som förenklar vardagen, oavsett ålder.

De kommer att fortsätta tillhandahålla innovativa lösningar för alla som förväntar sig kvalitet och pålitlighet, användarvänlighet, utmärkt prestanda och fantastisk design. Perfekt kundvård som ett löfte om trygghet, utan oro över de mindre viktiga sakerna i livet, är en prioritet. De vet att framtiden kommer att vara uppkopplad och tillhöra generationer som värdesätter arbetet mot en bättre värld genom saker och lösningar som gör livet enklare. Gorenjes vision är att fortsätta vara en del av framtiden. För att Simplicity matters.

Under de senaste sju decennierna har fler än 100 miljoner hushållsprodukter från Gorenje hittat nya hem i cirka 90 länder världen över. Dagens stora utbud av högkvalitativa hushållsprodukter, baserade på 339 patent som har fått 37 eftertraktade internationella designpriser, är en representation av företagets rika arv.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone