DIBS lanserar rapporten Svensk e-handel 2019

DIBS-Svensk_e-handel_2019

Den 18 september släppte DIBS, för trettonde året i rad, sin årliga rapport Svensk E-handel. I år beräknas svenskarnas konsumtion på nätet överstiga 300 miljarder kronor och e-handel är numera för svenskarna i stort normaliserat.

– Vi handlar allt mer och oftare på nätet och det är numera vardagsmat för svenskarna. Samtidigt har många branscher fortfarande långt kvar i sin digitalisering, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Netsägda DIBS.

Huvudpunkterna i rapporten:
* Den totala svenska e-handelsmarknaden för 2019, det vill säga för kategorierna resor, varor och tjänster, beräknas landa på 310 miljarder kronor.
* De flesta kategorier ökar men andelen som köpt flygresor minskar, sannolikt på grund av Greta Thunberg och en svag svensk krona.
* Svenskarnas handel i utländska webbutiker gör ett trendbrott och minskar för första gången på många år. Anledningen är sannolikt nya avgifter och den svaga svenska valutan.
* Nätbaserade prenumerationstjänster så som tv- och musikstreaming liksom livsmedel planar dock ut.
* Swish går fortsatt starkt framåt och spås snart att ta en tredjeplats bland svenskarnas favoritsätt att betala på nätet.
* Rapporten innehåller även en nordisk jämförelse av marknadernas med mera.

Utöver det datamässiga innehåller rapporten även trendspaningar, insikter och råd till webbutiker från DIBS e-handelsexperter.

Rapporten i sin helhet kan laddas ner på www.dibs.se/svenskehandel. En tryckt version går att beställa genom att e-posta ebba.edlund@dibs.se.

Om DIBS rapport Svensk E-handel
DIBS årliga rapport Svensk E-handel 2019 är en statistikfylld rapport som ger en detaljerad bild av hur svenskarna handlar på nätet. Rapporten är baserad på en undersökning av YouGov som genomfördes under det andra kvartalet 2019 och som bygger på intervjuer med drygt 2 000 internetanvändare i Sverige.

DIBS kommer att bli Nets
Den 11 september meddelades att DIBS Payment Services, som förvärvades av Nets 2014, kommer integreras fullt ut i Nets-koncernen och därmed byta namn till Nets. Integrationen väntas att vara klar under det fjärde kvartalet 2019.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone