E-barometern Q1 2019: Tema Hållbarhet

E-barometern-Q1_2019

E-handelsåret 2019 började starkt med en total tillväxt på 15 procent. Det visar E-barometern för första kvartalet, en publikation som ges ut av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Rapporten kikar närmare på ett tema som engagerar svenska konsumenter alltmer: Hållbarhet. Bland annat visar rapporten hur både konsumenter och e-handlare ser på hållbara fraktalternativ och emballage. Rapporten erbjuder även siffror på hur e-handeln över nationsgränserna utvecklas, där alltfler konsumenter väljer att nätshoppa i inhemska webbutiker.

I rapporten kan man bland annat läsa att elektronikföretagen inte saknar utmaningar: Branschen kännetecknas bland annat av hård prispress, utlandskonkurrens och av den nya kemikalieskatten på elektronikvaror som dessutom ser ut att höjas till hösten. Det är därför glädjande att utvecklingen på nätet var urstark under första kvartalet med en tillväxt på hela 18 procent.

– Det är otroligt starka siffror för en så e-handelsmogen kategori, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson till Market.

I E-barometern konstateras att hållbarhet och utlandshandel inte alltid går hand i hand: Frågan är komplex, men e-handel från utlandet innebär bland annat att man inte alltid kan vara säker på att varorna lever upp till svenska regler om exempelvis miljöhänsyn, säkerhet och kemikalieanvändning. Bland de länder som är mest populära att e-handla från har EU-länderna Tyskland och Storbritannien en särställning. Två tredjedelar av konsumenterna känner sig trygga med varor som skeppas därifrån. Sannolikt bottnar det i en insikt om att många regler är gemensamma i EU. Kina utgör en motpol i andra änden av spektret. Endast åtta procent av konsumenterna känner sig trygga med att produkter från Kina är säkra att använda och att tillräcklig hänsyn har tagits till miljö och kemikaliesäkerhet i tillverkningen.

Den ökande klimatmedvetenheten börjar också på allvar att få de svenska konsumenterna att ta hem sina köp till Sverige för att motverka utsläpp från transporter. En av fyra konsumenter har någon gång under det senaste året aktivt valt att köpa en vara i en svensk webbutik istället för i en utländsk för att minimera leveransens miljöpåverkan.

Många svenskar vänder sig utomlands för att e-handla, men utländska kunder vänder sig även till svenska butiker. Denna e-handelsbalans är i dagsläget negativ – det vill säga att svenska konsumenter handlar för fler kronor utomlands än vad de svenska webbutikerna exporterar för. Importen uppgick 2018 till cirka 11 miljarder kronor, medan exporten landade på 5-9 miljarder kronor. Under 2018 minskade faktiskt svenskarnas konsumtion från utländska webbutiker jämfört med 2017, främst till följd av minskad handel från Kina.

De svenska konsumenterna handlar främst från fyra länder – Tyskland, Storbritannien, USA och Kina. Den bästa e-handelsservicen finns enligt svenskarna i Tyskland. Tyska e-handlare rankas högst avseende viktiga parametrar som tillgänglighet, personligt bemötande, leveransalternativ, betallösningar och fin paketering. Till USA och Storbritannien vänder sig konsumenterna helst för unikt sortiment, inspiration och stort utbud. Kina å sin sida rankas sämst avseende i stort sett allt förutom låga priser.

Några insikter från E-barometern Q1:
* E-handeln ökade med 15 procent under första kvartalet 2019.
* Hälften av e-handelsköp under första kvartalet utfördes via mobiltelefonen.
* E-handeln av dagligvaror fortsätter att öka kraftigt i tillväxt med 19 procent.
* Hemelektronik ökade med 18 procent.
* Tre av fyra konsumenter gör medvetna val när de e-handlar och är beredda att betala mer för miljövänligare leveransalternativ.
* Konsumenter väljer i högre utsträckning att e-handla från inhemska webbutiker.
* Kina som e-handelsland minskar i popularitet hos svenska konsumenter, vilket kan bero på skärpta momsregler och hanteringsavgift, men också på att prisbild blivit mindre intressant och hållbarhet viktigare.

Tillväxten bransch för bransch, enligt E-barometern Q1 2019:
* Dagligvaror: 19 %
* Hemelektronik: 18 %
* Inredning/möbler: 17 %
* Kläder/skor: 13 %
* Sport/fritid: 12 %
* Barnartiklar/leksaker: 6 %
* Böcker/media: 4 %
* Byggvaror 4 %

E-barometern Q1 2019 kan laddas ner i sin helhet (38 sidor) från PostNords hemsida här.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone