E-handeln växer – tre miljarder transaktioner

Dibs-3miljarder

DIBS, en del av Nets, meddelar att man har nått tre miljarder genomförda transaktioner på nätet i Norden. Den första miljarden transaktioner tog 15 år. Den andra miljarden tog tre år och den tredje miljarden tog bara två år.

– Tillväxten för e-handeln i Norden fortsätter starkt och våra genomförda transaktioner är ett bra mått för detta. Utöver att konsumenterna handlar allt från mat till bilar på nätet så digitaliseras även tjänster inom exempelvis den offentliga sektorn. Det ska bli spännande att se hur snabbt den fjärde miljarden går, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Netsägda DIBS.

En transaktion är detsamma som ett enskilt köp eller betalning på nätet, genom en webbutik, en app eller abonnemangsbetalningar som streamingtjänster. Sedan starten av företaget 1998 tog det 15 år att uppnå den första miljarden transaktioner. Den andra miljarden uppnåddes fem gånger snabbare, det vill säga på tre år, och den tredje miljarden tog blott två år.

Således är tillväxten fortsatt stark för e-handeln i hela Norden. Marknaden i Sverige, där klart flest konsumenter finns, är störst med nästan 268 miljarder kronor. Därefter följer Danmark med 186 miljarder, Norge med 156 miljarder och Finland med 127 miljarder. Genomsnittskonsumenten i Sverige handlar dock för något mindre än i Norge och Danmark: cirka 3 100 kronor per månad jämfört med danskarnas 3 700 kronor och norrmännens 3 500 kronor. Finländska konsumenter handlar för minst per månad, 2 700 kronor.

Det fortsätter också att ske en överflyttning från andra betalningskanaler. Som exempel betalas allt fler parkeringsavgifter numera genom appar som är nätbaserade, tidningars digitala innehåll betalas på nätet och det dyker upp fler marknadsplatser där man kan köpa och sälja begagnade varor direkt på nätet. Även offentlig sektor erbjuder numera sina medborgare möjligheten att kunna betala direkt på nätet, en trend som är tydlig i hela Norden, anger DIBS.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone