Smaken i fokus i Electrolux nya konceptbutik

ElectroluxHome-Kassan

Den 24 oktober lanserade Electrolux Home ett nytt butikskoncept i Uppsala, där tanken är att bjuda besökarna på en ny upplevelse kring matlagning, smak och den gemenskap man finner i köket.

Företaget meddelar att det nya konceptet har utvecklats för att förenkla och skapa trygghet för kunden, med tydliga avdelningar som steg för steg hjälper kunden att skapa sitt unika kök utifrån dennes matlagningsstil – allt från val av spishäll ner till beslut om gångjärn har fått sina dedikerade ytor i butiken och nära till hands finns hela tiden köksexperter som vägleder genom de olika valen.

– Det blev helt naturligt när vi lyssnade på våra kunder – det handlar mer om matlagningen och upplevelsen i köket, snarare än tekniska specifikationer. Våra produkter erbjuder allt du behöver för att lyckas med din matlagning. Men den viktigaste frågan att lösa är hur just du vill laga din mat, säger Anders Bjurud, VD på Electrolux Home.

ElectroluxHome-TouchReality

Electrolux berättar att konceptet också kommer erbjuda ny teknik för att visualisera kundens nya drömkök. Med hjälp av “Touch Reality” modelleras det nya köket fram och kunden kan då se en 3D-visualisering med rätt luckor, beslag och ljussättning.

I mitten av butiken presenteras “Taste Kitchen” – en levande yta där allt kretsar kring matlagning, där Electrolux förklarar att det kommer provlagas mat, hållas workshops i olika matlagningstekniker och bjudas på inspiration kring hållbar och hälsosam mat och matlagning.

Utställningsköken i den stora köksstudion erbjuder inspiration utifrån olika matlagningsstilar, med kök optimerade för umgänge, bakning, långkok och så vidare. Matlagningsfokuset genomsyrar på så vis alla avdelningar, anger företaget.

Förutom kök, vitvaror och allt man behöver för matlagning så har konceptet ett brett sortiment av produkter för den som vill ta hand om sin hemmiljö och vårda sina kläder. Det finns också tydligare serviceytor runt om i butiken, och även en loungemiljö där kunden själv eller med en köksexpert kan planera sitt nästa steg för det nya köket.

– Det känns spännande med den nya butiken, det är en stor förflyttning som ger oss nya möjligheter att stärka vår position lokalt. Hela teamet i butiken är peppade och vi ser framemot fler möten kring matlagning och köket framöver med både befintliga och nya kunder, säger Pontus Geifalk på Electrolux Home i Uppsala.

ElectroluxHome-Ateljen

Butiken har rakt igenom fått ett helt nytt uttryck – ett skandinaviskt formspråk men premiumkänsla i materialval där trä och metall kombineras med mjukare inslag som mattor, draperade tyger och växtlighet, allt i en mjuk men samtidigt vågad färgskala, berättar Electrolux, som menar att sammantaget skapas en lugn miljö som låter konsumenten inspireras och utvecklas med sin matlagning.

Electrolux Home grundades 1995 som ett Franchisekoncept, idag består kedjan av 42 butiker över hela Sverige samt e-handel. Med det nya konceptet förstärks kopplingen till Electrolux och det strategiska fokuset att skapa unika konsumentupplevelser inom tre huvudområden Taste (matlagning), Care (klädvård) och Wellbeing (hemmiljö).

Framtiden
Electrolux Home har idag 42 butiker i Sverige, och butiken i Uppsala är först ut med det nya butikskonceptet. Finns det planer på att bygga om fler av butikerna enligt samma koncept, och har ni isåfall en tidsplan för detta?

– Vi har ett mål att vara 50 butiker i kedjan 2023. Resan dit vet vi inte exakt just nu, den påverkas av budget, butiker som lämnar och så vidare, men målet är kvar för 2023, säger Anders Bjurud, VD på Electrolux Home.

– Planen är att vi ska utvärdera piloten och sen rulla ut konceptet både i befintliga butiker och i nya butiker, säger Lena Söder, Marketing Manager på Electrolux Home.

(Foton: Robin Hayes)

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone