Elon ökade 2020 – utvecklas långsiktigt

Elon-ValkommenHem2020

Elon meddelade 4 mars att man ökade sina totala intäkter med 12,3 procent under 2020, samt att ökningen ses som ett resultat av de satsningar som kedjan gjort under flera år på lager, e-handel och nya tjänster i butik. Även ökade bygga-hemmatrenden under pandemin tros ha spelat roll.

– Vi tittar oftare framåt än bakåt, men det är värdefullt att ibland stanna upp och faktiskt ta in det som vi åstadkommit tillsammans med våra handlare och kunder under året. Det har varit ett oerhört tufft år för alla och vi är ödmjuka för de fina ekonomiska resultat vi nu kan se, säger Stefan Lebrot, VD på Elon.

Företaget ökade sina totala intäkter med 12,3 procent under 2020 och noterade en ännu högre ökning för e-handeln på elon.se, som mellan 2019 och 2020 ökade med 119 procent. De positiva resultaten för 2020 speglar också ett långsiktigt tänk som genomsyrar organisationen och beslutsfattandet, anger företaget.

– Det är viktigt att visa goda resultat men minst lika viktigt är att göra rätt investeringar för framtiden och det är resultaten av dessa långsiktiga investeringar som vi nu ser i resultatsiffrorna, säger Stefan Lebrot.

Växer så in i Norden
Elon meddelar också att en annan viktig faktor är de samarbeten som man initierat de senaste åren, både i och utanför Sverige, som gör att företaget har en stark position på marknader runt om i Norden. Företaget har också under året prisats som mest empatiska företag i sin bransch av kunderna.

– Vi har en stark nordisk organisation där det finns samma engagemang och kraft som vi sett i Sverige. Samtidigt visar utmärkelser vi fått under året att vi lyckats behålla hjärtat i allt vi gör, med omtanke, service och kompetens i varje kundmöte, säger Stefan Lebrot.

Totalupplevelse i fokus
Resultatsiffrorna visar också på styrkan i en väl utvecklad e-handel tillsammans med engagerade lokala handlare, anger företaget, och berättar att man har satsat mycket på att erbjuda en totalupplevelse för kunden, oavsett om det är på nätet eller i butik, eller en kombination av de båda.

– Butikerna är hjärtat i vår verksamhet och tillsammans med smarta tjänster som knyter samman styrkan i e-handel med vår lokala närvaro finns vi nära kunderna innan, under och efter deras investeringar i hemmet, säger Stefan Lebrot.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone