Elons nya koncept ökar försäljningen

Elon-Omprofileradbutik_NykopingA

För några månader sedan påbörjade Elon sin största butiksomvandling någonsin. Tanken är att de nya butikerna ska ge kunderna inspiration för det smarta hemmet och ordentlig vägledning i elektronikdjungeln. Konceptet har nu lanserats i tre butiker runt om i landet och en i Norge, och resultatet är tydligt, anger Elon, och berättar att butikerna har ökat omsättningen med i genomsnitt 30 procent.

– Även om vi känt oss trygga i att den här omvandlingen av butikerna varit rätt väg att gå, är de första initiala siffrorna från de omgjorda butikerna ett kvitto på att vi verkligen hittat rätt. Vi verkar i en hårt konkurrensutsatt bransch, där 30 procent i omsättningsökning gör stor skillnad, säger Kent Eriksson, VD/butiksägare Luleå och Gällivare, som är butiksägare på en av butikerna som nu infört det nya konceptet.

Elon meddelar att butiksomvandlingarna är en del av en större omvandling av varumärke och identitet som Elon just nu genomför. Sammantaget är det den största omvandlingen i företagets historia. I den processen har butikerna en viktig roll i och med att ett nytt butikskoncept har rullats ut som sätter fokus på kundernas behov och rätt rådgivning snarare än produktbeskrivningar.

– Hemelektronikbutiker har historiskt ofta sett ut som produktlager, men med vårt nya koncept har vi lagt fokus på inspiration och personligt bemötande, där rådgivning snarare än produkter står i centrum. Och när vi nu tittar på siffrorna är det tydligt att vi fått ett gensvar som vi nästan bara vågat drömma om, säger Stefan Lebrot, VD på Elon Group.

– Elons styrka har alltid varit att kombinera den stora kedjans skalbarhet med den lokala entreprenörens drivkraft och lokalkännedom. Med det nya butikskonceptet kan vi genomföra de förändringar som många kunder önskat lokalt, samtidigt som vi drar nytta av fördelarna med att vara en del av en expansiv kedja som ligger i framkant i alla kanaler, säger Tom Stenlund, VD Elon Arninge.

Elon berättar att det nya butikskonceptet innebär att kunder möts av en välkomnande och hemtrevlig känsla, med nordiska materialval och ljussättning – butikerna fylls av en ny visuell identitet som knyter an till nordiskt modernt och stilrent, samtidigt som butikerna har en funktionell, lättnavigerad och flexibel utformning. Stort fokus läggs på att presentera produkterna i dess rätta miljö, oavsett om det är vardagsrum, badrum eller tvättstuga, förklarar företaget.

Butiksomvandlingen innebär också att Elon breddar sortimentet till att numera inkludera allt i hemmet som är kopplat till el. Det innebär att kunderna erbjuds noggrant utvalda produkter och tjänster i varje kategori, samtidigt som butik och webb fungerar tätare integrerat där kunder kan beställa kompletterande produkter online, anger Elon. Alla nya butiker får också ett antal tydliga stödfunktioner, som kunder kan känna igen oavsett butik, däribland:
* Pick-up, möjligheten att enkelt hämta upp beställda varor.
* E-shop, displayer som länkar den fysiska och digitala handelsplatsen.
* Personlig service, en utformning av butiksingångarna som bjuder in kunden till samtal.
* Återvinning, gör det möjligt att återvinna både produkter och emballage.

Det nya butikskonceptet rullas nu ut efterhand och förväntas vara slutfört i alla 300 butiker år 2022. Den fantastiska starten gör att många butiksägare nu står på kö för att få göra om sina butiker, meddelar Elon.

– Det har spridits snabbt inom kedjan hur mycket möjligheter det nya butikskonceptet innebär för kunder och butiksägare. Därför kommer vi lägga fortsatt kraft på att se till att så många som möjligt får ta del av detta så snart som möjligt, säger Stefan Lebrot.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone