Julhandeln ökade både i butik och på nätet

Nets-Julhandeln2018

Minskad ekonomisk tillväxt och räntehöjning till trots så ökade den svenska julhandeln − för hela december ökade köpen på nätet med 11,7 procent och handeln i fysiska butiker med fyra procent jämfört med ifjol, visar statistik från betalföretaget Nets.

Julhandeln i Sverige slog – som förutspått – nytt rekord. Svenskarna handlade julklappar som aldrig förr både på nätet och i butik. Detta trots att en del gör sina julklappsköp redan under Black Week i november och i en tid av dämpad tillväxt liksom räntehöjning till nollränta.

Handeln i fysiska butiker ökade
Handeln under hela december i svenska fysiska butiker, det vill säga detaljhandeln, ökade med 4 procent i omsättning jämfört med ifjol. Det genomsnittliga köpet minskade dock något från 373 till 360 kr. Det var framförallt utanför storstäderna som handeln var god, medan den var något svagare i storstäderna med undantag från Malmö.

– Det är glädjande siffror för den fysiska handeln som är under press från e-handeln. Det är tydligt att man fortfarande gillar att gå runt i butiker för att handla, kundupplevelsen i fysisk butik slår ju den på nätet alla gånger. Fysiska butiker har också fördelen av att ju närmare jul man kommer så finns det ändå ingen oklarhet kring leverans, säger Patrick Höijer, Sverigechef för Nets.

Handeln på nätet ökade
Handeln under hela december i svenska webbutiker ökade med 11,7 procent i antal transaktioner hos svenska webbutiker.

– En stark tillväxt igen för e-handeln, trots att en stor del av julhandeln på nätet skedde redan under november. Siffrorna för både butikshandeln och e-handeln visar att båda kanalerna är fortsatt viktiga för kunderna. De butikskedjor som satsar på att koppla ihop sin butikshandel och e-handel gör alltså helt rätt, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Nets anger att siffrorna kommer från mätningar hos de många tusentals handlare i Sverige som använder Nets tjänster för köp i fysiska butiker liksom på nätet och är normaliserade för att ge en korrekt bild. Ett statistiskt säkerställt och representativt urval används för att kunna jämföra på samma sätt mot föregående år, meddelar Nets.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone