KitchenAid lanserar vitvaror i Sverige

KitchenAid-MDA

För 100 år sedan introducerade KitchenAid sin första produkt, den klassiska hushållsmaskinen. I samband med varumärkets 100-årsjubileum breddar varumärket sitt produktsortiment i Sverige och lanserar vitvaror.

KitchenAids vitvaror riktar sig till passionerade hemmakockar med ett stort intresse för mat och design och som söker professionella lösningar för att laga mat, meddelar företaget, och berättar att produkterna är i premiumsegmentet och inkluderar ett komplett utbud med allt från ugnar och hällar till kylskåp och diskmaskiner. KitchenAid har även ett exklusivt “made to measure”-sortiment för de som önskar skräddarsy sitt kök, där kunden har möjligheten att till exempel framställa sin egna köksö i ett stycke stål, helt efter sina egna önskemål, mått och val av vitvaror.

Vitvarorna utvecklas tillsammans med professionella kockar och grunden i det är att ta lösningar från professionella kök hem till våra vanliga kök, anger företaget, och som ett exempel på det lanserade KitchenAid tidigt sous vide matlagning för hemmakök, och man hittar även produkter så som vakuummaskin och shock freezer i sortimentet. Ytterligare ett exempel på KitchenAids strävan att leverera professionella lösningar till passionerade hemmakockar är ugnsfunktionen Twelix, som gör det möjligt att ha olika temperaturer uppe och nere i ugnen, vilket är ett måste i mer avancerad matlagning, enligt KitchenAid, och förklarar att ugnen även erbjuder färdiga menyer och program för inställning av funktionen för att underlätta för hemmakocken.

Designen av produkterna har vunnit flertalet priser internationellt, som till exempel Red Dot Award (Chef Touch Column, 2010) och IF Award (Iconic fride, 2017).

– KitchenAids vitvaror handlar om passion för mat och vi vänder oss till de som älskar att laga mat och som söker verktygen som hjälper dem att uttrycka sin kreativitet i köket, säger Carolina Seifert, ansvarig för KitchenAids vitvaror i Norden.

KitchenAid säger att de är först ut att lansera vitvaror i Black Stainless Steel – ett material i handborstat, svart, rostfritt stål, och en stor del av sortimentet finns tillgängligt i denna version. Materialet är designat för att få produkterna att sticka ut och erbjuder köksfantaster en djärv estetik, kombinerat med professionell prestanda och hög kvalitet – resultatet är ett unikt, exklusivt intryck, anger företaget.

Vitvarorna lanseras nu, och kommer initialt finnas tillgängliga hos noggrant utvalda ELON köksbutiker över hela Sverige, och planen är att expandera till flera premium köksbutiker under året, berättar företaget.

KitchenAid & Whirlpool
KitchenAid introducerade sin köksmaskin 1919 och var först i världen med en diskmaskin för hemmabruk 1949 (i Sverige lanseras vitvaror under 2019). Sedan dess har KitchenAid byggt vidare på arvet från dessa båda ikoner för att skapa en komplett produktserie – från köksredskap till vitvaror, såväl stora som små, som erbjuder professionell prestanda och är utformade för alla passionerade hemmakockar. Varumärket KitchenAid firar 100 år 2019 och utgör en del av Whirlpool Corporation.

Whirlpool Corporation är världens största vitvarutillverkare med en årsomsättning på cirka 21 miljarder USD, 97000 anställda och 70 anläggningar för tillverkning och forskning som rör teknik under 2015. Företaget saluför varumärkena Whirlpool, KitchenAid, Maytag, Consul, Brastemp, Amana, Bauknecht, Jenn-Air, Indesit, Hotpoint och andra stora varumärken i så gott som alla länder i världen. Whirlpool Europe, Middle East & Africa (EMEA) är ett helägt dotterbolag till Whirlpool Corporation och har över 24000 anställda, en marknadsnärvaro i fler än 30 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika samt tillverkningsanläggningar i åtta länder. Företagets europeiska driftcenter ligger i Milano, Italien och Nordiska huvudkontoret finns i Stockholm.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone