Köpcentrum i pressat läge efter pandemin

HUI-SvenskaKopcentrum2021

En ny rapport från HUI Research visar att köpcentrum hade en relativt god utveckling innan pandemin slog till, trots en stadig tillväxt i e-handeln. Över en natt förändrades förutsättningarna och köpcentrumåret 2020 präglas hårt av pandemin. Bostadsnära och biltillgänglig handel har haft en mildare pandemipåverkan än andra handelsplatser.

HUI har i samarbete med Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) genomfört en analys av Sveriges köpcentrum och handelsområden som publiceras i rapporten “Svenska Köpcentrum 2021”. Rapporten innehåller en ingående analys av utvecklingen i olika typer av köpcentrum och handelsområden. Den innehåller också en pandemispecial som beskriver hur svenska köpcentrum har påverkats och behövt anpassa sig till följd av coronakrisen och förändringar i detaljhandelslandskapet.

Rapporten visar att innan pandemin slog till hade köpcentrum och handelsområden en positiv omsättningsutveckling på +2,1 % år 2019. Sedan mars 2020 har utvecklingen varit desto sämre och vissa köpcentrumtyper har haft det tuffare än andra. Modedestinationer, som ofta ligger i anslutning till kontorsområden eller är beroende av kollektivtrafik, har varit extra utsatta på grund av kraven på social distansering. Till de utsatta centrumen hör också de som är starkt beroende av turism, shoppingturism och gränshandel. Bland köpcentrumtyper med bättre utsikter återfinns bostadsområdescentrum, stadsdelscentrum, storbutikscentrum och handelsområden. Dessa innehåller framför allt branscher som har haft en gynnsam utveckling samt har en pandemivänlig tillgänglighet.

– De mest utsatta centrumen är beroende av turism, modehandel eller en arbetande dagbefolkning, medan biltillgängliga eller bostadsnära centrum har kommit lindrigare undan, säger Monica Bruvik, Senior Retail Analyst, HUI Research.

– Innan pandemin gick utvecklingen för köpcentrumbranschen i rätt riktning. Arbetet med att skapa attraktiva platser med en balanserad mix av dagligvaror, detaljhandel och service hade tagit form. När pandemin slog till förändrades konsumenternas beteenden över en natt och året har inneburit stora utmaningar för branschen. Stort ansvar har vilat på våra medlemmar där en strategisk säkerhetsstrategi har varit avgörande. NCSC har varit en viktig plattform för dialog mellan medlemmar säger Kajsa Hernell, vd NCSC.

Från och med 1 februari finns rapporten att köpa på www.ncscnordic.org.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone