MediaMarkt firar 15 år i Sverige

MediaMarkt-15ar

28 september 2006 öppnade MediaMarkt sitt första varuhus i Sverige. MediaMarkt hade då redan funnits i Tyskland i nästan 30 år och var först inom hemelektronik med att låta den välinformerade kunden bestämma själv vilken TV, stereo eller vilka vitvaror de önskade, meddelar företaget i ett pressmeddelande, och berättar att i Sverige blev MediaMarkt den tyska utmanaren på hemelektronikmarknaden och förde med sig ett nytt butikskoncept, där kunden skulle stå i centrum och kunna känna på och testa produkterna.

MediaMarkt har sedan dess fortsatt sin linje och ambitionen är att erbjuda konsumenterna de allra senaste produkterna till låga priser och med god service. Idag har MediaMarkt totalt 28 butiker i Sverige med en total butiksyta om cirka 65 000 m2. MediaMarkt finns från Malmö i söder till Luleå i norr och därtill med en växande onlineförsäljning, vilken idag står för mer än 30 procent av den totala försäljningen. I Europa är MediaMarkt den självklara marknadsledaren för hemelektronik, mer än 200 varumärken tillhandahålls i totalt 850 butiker runt om i 13 länder, anger företaget.

2006 fanns varken vitvaror eller småel på MediaMarkts Topp-10. 2021 ser det annorlunda ut...

2006 fanns varken vitvaror eller småel på MediaMarkts Topp-10. 2021 ser det annorlunda ut…

När MediaMarkt slog upp dörrarna vid invigningen av den första svenska butiken i Heron City skyltades det med en rad produkter som då var helt nya men som vi idag tar för självklara eller som vi helt har glömt bort. Bland annat marknadsfördes en mobiltelefon från Motorola med MMS-funktion, en fax med inbyggd telefonlur samt ett antal bärbara datorer med inbyggd Bluetooth-teknik och CD-brännare. På mobilfronten var det Sony Ericssons musiktelefon W810i som toppade försäljningslistorna och besläktat med Iphone hade man bara hört ryktas om att Apple skulle släppa en så kallad “iPod-telefon”. Iphone kom året efter. Året 2006 hade cirka 17 procent av jordens befolkning tillgång till Internet – idag är siffran ungefär 60 procent. Minneskapaciteten på en mobiltelefon var 2006 512MB, mot dagens ofta mer än 500GB (det vill säga cirka 1000 gånger mer).

– MediaMarkt kommer att fortsätta finnas i marknadens absoluta framkant beträffande ny teknik, nya produkter, tillbehör och relevanta tjänster för att fullt ut tillfredsställa våra kunders behov inom kontor – IT och Telecom; hemunderhållning – TV och spel; samt hushåll – vitvaror, kök, kyl, frys och småel; med inriktning på såväl konsument som företagskunder. Vår passion för våra kunder och våra säljares kunskap och kompetens är tillsammans med vårt superstarka utbud vårt löfte och vår leverans till våra många lojala kunder i hela landet. Vårt erbjudande kan väl åtnjutas både online och i våra varuhus, säger Magnus Håkansson, CEO MediaMarkt i Sverige.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone