MediaMarkt lanserar nytt kommunikationskoncept

MediaMarkt-Kommunikation2019

Förra året genomförde MediaMarkt en pitch som Åkestam Holst gick vinnande ur. Tillsammans med sin nya byrå lanserar de nu ett nytt kommunikationskoncept under parollen “Gör det lätt för dig”. Det nya konceptet skall sätta större fokus på kunden och MediaMarkts omfattande tjänsteutbud.

MediaMarkt berättar att man under de senaste åren har lanserat en mängd olika tjänster för kunderna – tidigare i år har man exempelvis valt att bygga upp servicediskar i varuhusen där kunderna kan få snabb hjälp med allt från dataöverföring och skärmbyte till att få tekniktips. Kunderna erbjuds också teknikhjälp i hemmet, både på plats och över telefon. Det är också kunderna och tjänsteutbudet som hamnar i centrum när det nya kommunikationskonceptet lanseras.

– Med det nya varumärkeslöftet “Gör det lätt för dig” vill vi visa att vi är där för kunden både före, under och efter köp. Det kan exempelvis handla om att hjälpa kunden att välja produkt, erbjuda tjänster som underlättar kundens vardag eller hjälpa kunden med olika reparationer. Vårt tidigare koncept har varit väldigt effektivt när det gäller att skapa reklamerinran, men nu är det dags att ta farväl av vårt tyska koncept för ett nytt som visar vår nya position där vi underlättar kundens vardag på olika sätt, säger Mia Lund Hanusek, Marketing Director, MediaMarkt Sverige.

Det nya konceptet har sin utgångspunkt i varuhusen, där inspirationen för byrån redan fanns – skapad av kunderna själva.

– Att MediaMarkt har ett stort utbud till låga priser vet alla – nu är det dags att ta nästa steg och addera nya associationer till varumärket som förstärker MediaMarkts ökade fokus på att hjälpa och erbjuda relevanta tjänster till sina kunder. Kreativt har vi utgått från alla de kameror som redan finns i varuhusen, efter att vi upptäckte en hel del fint och väldigt genuint material när vi tittade i de olika demoexemplaren som finns. Genom dessa har vi sedan lyft olika typer av situationer som kan uppstå i samband med ett hemelektronikköp, och kryddat med en dos igenkänning och humor. Lösningen på det presenterade problemet stavas naturligtvis MediaMarkt, säger Jessica Morales, Client Director, Åkestam Holst.

MediaMarkt meddelar att företagets nya kommunikationskoncept kommer att rullas ut, med start i vecka 16, både i interna och externa kanaler såsom TV, online, sociala medier, nyhetsbrev med mera.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone