Miele förvärvar majoriteten av Otto Wilde

Miele-OttoWilde

Miele har köpt 75,1 % av aktierna i premiumgasgrillspecialisten Otto Wilde, och det gemensamma målet är att erbjuda ett högklassikt och balanserat utbud av livsstilsprodukter utomhus, för de mest kräsna av konsumenter.

En växande krets av människor visar ett starkt intresse att laga utmanande rätter ute i den friska luften – och investerar i avancerade grillar eller till och med kompletta utekök. De båda företagen har för avsikt att adressera dessa marknader, med hög potential, tillsammans: Otto Wilde kommer att bidra med sin expertis inom innovativa och avancerade grillar och tillbehör. Miele å sin sida bidrar med många års kunskap inom utveckling, produktion och marknadsföring av inbyggda premiumapparater globalt. Förutom att utöka produktportföljen står ytterligare internationalisering på den gemensamma agendan.

Otto Wilde grundades 2015 i Düsseldorf. Namngivare och teknisk hjärna är gruvingenjören och före detta VD:n för ett maskinkonstruktionsföretag, Ulrich Otto Wilde, som byggde upp företaget tillsammans med sin son Nils, svärdotter Julia och Alexander Luik. Luik studerade tillsammans med Nils Wilde och är en långvarig vän till familjen. De är alla förenade av sin entusiasm för god mat – och det faktum att de bodde en tid i USA och där lärde sig hur en perfekt biff skall smaka.

Revolutionering av matlagning och grillning utomhus var kvartettens vision, och företaget räknas redan bland Tysklands mest innovativa tillverkare av grillar. En av deras flaggskeppsprodukter är den mycket mångsidiga O.F.B-grillen, med steglöst justerbar temperatur upp till 900° C – för högklassigt resultat när det gäller såväl kött och fjäderfä, i alla varianter, som havsmat, grillade grönsaker och till och med desserter. Denna produkt vann German Design Award 2018, och Iconic Award 2019. På gång inom Otto Wilde finns en innovativ gasgrill, baserad på G32-plattformen, som med hjälp av moduler enkelt kan utökas till ett komplett utekök, meddelar företaget, som under 2020 utökade sin marknadsnärvaro och för närvarande har 30 anställda. Företaget leds av Alexander Luik (marknadsföring) och Nils Wilde (teknologi). Produkterna tillverkas idag av partners i Tyskland och Kina.

– Även under våra första kontakter blev vi imponerade av den banbrytande andan hos Otto Wilde, av deras innovativa karaktär och deras kärleksfulla uppmärksamhet på detaljer, säger Gernot Trettenbrein, Senior Vice President för affärsenheten “New Growth Factory” hos Miele.

För Miele utgör andelen i Otto Wilde ett första fotfäste på den växande, framtida marknaden för utomhusmatlagning, vilket ger potentiella synergier med Mieles kärnkompetenser inom området ambitiös matlagning och stilfullt nöje.

– Vi har därför definierat utomhusmatlagning som ett ytterligare affärssegment inom Miele Group som vi tänker etablera och expandera med beslutsamhet, säger Gernot Trettenbrein.

– Med sin tekniska kompetens inom högkvalitativa inbyggnadsköksmaskiner är Miele i positionen att bidra till att utöka vår portfölj, säger Nils Wilde.

– Vi är mycket nöjda med att ha hittat en stark och pålitlig partner i Miele, en partner som delar vår filosofi om perfektion och högsta ambitioner, och kan stödja oss på många sätt, säger Alexander Luik.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone