Nets gör unik pilot med Swish i fysisk betalmiljö

Nets-SwishBluetooth

Nets meddelar att man introducerar en Bluetooth-modul som möjliggör helt kassaintegrerade och skalbara betalningar med Swish i fysiska betalmiljöer. Den unika piloten sker initialt tillsammans med tjänsteleverantören Coor på en större lunchrestaurang i Kista.

Swish är den mobilbetalning som överlägset flest svenskar föredrar, berättar Nets, och förklarar att Swish fortfarande till största delen används för överföringar från person till person, men går också starkt på nätet som betalsätt. Nu tar man ett stort steg för att även bli starkare inom dagligvaru- och servicehandeln tillsammans med Nets.

– Sju miljoner svenskar går runt med Swish-appen i fickan och vi ser tydligt att efterfrågan för smidigare betalningar i fysiska miljöer ökar. Det känns superkul att erbjuda möjligheten att blippa sin mobil för att betala med Swish, säger Pär Ekroth, marknadschef på Swish.

Tekniken är en modul med Bluetooth som man monterar fast och ansluter till den befintliga betalningsterminalen från Nets, och som då blir helt kassaintegrerad. Handlare kan enkelt implementera lösningen, och det öppnar också för bättre möjligheter till lojalitetsprogram eftersom mobilen används, anger företaget. I ett första skede införs den nya lösningen på betalningsterminalerna i Restaurang Entré, en större lunchrestaurang i Kista som drivs av tjänsteföretaget Coor.

– Betalningsupplevelsen liknar kontaktlös betalning vilket konsumenterna är vana vid. Handlare kan enkelt installera lösningen och kan på så sätt ta emot Swishbetalningar via befintliga Netsterminaler. Detta öppnar även för bättre möjligheter till lojalitetsprogram genom den ökade digitaliseringen, säger Jan Lundequist, betalningsexpert på Nets.

I årets Nets Nordic Payment Report uppgav något fler svenskar att de använder mobilbetalningar inom den fysiska handeln än året innan, 68 jämfört med 65 procent. Och hela 58 procent fördrar Swish i fysiska miljöer.

De mest populära mobilbetalningarna i fysisk butik:
* Swish – 58 procent (+1%)
* Apple Pay – 4 procent (+2%)
* Samsung Pay – 3 procent (+1%)

Uppgifterna kommer från årets upplaga av Nordic Payment Report, en statistikfylld rapport om betalningar och relaterade ämnen för handlare. Innehållet är baserat på en konsumentundersökning som genomförs vid årsskiftet i alla fyra nordiska länder, Nets egna data från korttransaktioner samt kunskap från Nets experter.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone