Nu börjar NetOnNet sälja vitvaror

NetOnNet-TeddyThor

Kylskåp, tvättmaskiner, spishällar och torktumlare – nu börjar NetOnNet sälja vitvaror. Stora och tunga vitvaror som levereras hela vägen hem är den senaste storsatsningen från e-handelsföretaget, och efter stark tillväxt under pandemin förväntas den nya kategorin bidra till fortsatt tillväxt under de kommande åren. Målet är att ta en stark marknadsposition inom vitvaror på den svenska marknaden.

– Vi accelererar ut ur pandemin och vi tycker att tidpunkten är perfekt för att rulla ut den här satsningen som har stor potential för oss. Vi har sedan en tid arbetat med att kunna lansera tunga vitvaror som kategori eftersom vi vet att många av våra kunder gärna vill handla produkter som diskmaskin, frys och vinkyl hos oss. Nu kan de äntligen göra det, säger Teddy Thor, affärschef på NetOnNet.

En stor andel av sökningarna på NetOnNets hemsida handlar om vitvaror, enligt Teddy Thor.

– I tillägg till det kommer många in i våra Lagershoppar och frågar efter det – många tror att vi redan säljer den här typen av produkter. Självklart erbjuder vi hemleverans och vi kan även ta hand om installation och säkerställa att dina uttjänta vitvaror blir bortforslade och tas om hand för återvinning – snabbt och enkelt, precis som det ska vara, säger Teddy Thor.

Samarbete med WhiteAway Group
Enligt GfK omsatte vitvarumarknaden i Sverige 2020 10,2 miljarder kronor. NetOnNet kommer att erbjuda den nya kategorin genom ett samarbete inom inköp och logistik med danska bolaget WhiteAway Group.

– Det här samarbetet är en ömsesidig win-win. NetOnNet har en unik position som ett attraktivt och ledande företag inom hemelektronik. De känner den svenska konsumenten mycket väl och har fått många fina utmärkelser för sin fina kund- och omnikanalsupplevelse, där det alltså inte spelar någon roll om kunden väljer att handla på nätet eller i en fysisk Lagershop. Hos NetOnNet kan du nu hitta alla kategorier inom hemelektronik, nu även vitvaror. Vår styrka är vår volym inom vitvaror i Skandinavien och det unika, specialiserade kunnandet och logistiken som de här stora varorna kräver för att säkerställa de bästa leveransvillkoren. Vi säkrar de bästa lösningarna så att allt blir så smidigt som möjligt och tillsammans med NetOnNet ska vi ta en betydande position inom vitvaror på den svenska marknaden, säger Esben Aabenhus, CEO på WhiteAway Group.

Hemmet viktigt för svenskarna
Hemmets betydelse är central för svenskarna, något som har förstärkts ytterligare under pandemin. Många svenskar är intresserade av att renovera och uppgradera sitt hem och därmed bedöms intresset för vitvaror som stort. Framöver kommer många att vilja göra sitt hem allt smartare, däribland med nya vitvaror, visar en färsk undersökning.

– För oss är det viktigt att lyssna till trenderna. Enligt en rykande färsk landsrepresentativ undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av NetOnNet kommer ungefär 16 procent av alla svenskar att köpa vitvaror till köket eller tvättstugan under det kommande året. Det blir många tvätt- och diskmaskiner. Vi vill kunna erbjuda hemelektronik till alla rum i hemmet, och det gör vi nu, säger Teddy Thor.

Som en del av NetOnNets vitvarusatsning kommer även företagets Lagershoppar att användas. Här visas ett urval av sortimentet för de kunder som vill titta närmare i en fysisk miljö.

– Vi ska använda vår position inom omnikanal och kommer att visa produkter i många av våra Lagershoppar, samtidigt som vi satsar för fullt på nätet. Vi har en tro på att svenskar vill handla vitvaror på ett snabbt och enkelt sätt, och hos oss kommer våra kunder att kunna hitta alla de kända och stora varumärkena, precis som inom andra kategorier. Samtidigt kommer vår styrka inom logistik att vara en viktig del av satsningen. Baserat på vår starka position, med solid digital närvaro, många Lagershoppar och snabba leveransalternativ är det vår målsättning att vi tillsammans med Whiteaway Group inom kort kommer att bli en av de ledande även på vitvaror i Sverige, avslutar Teddy Thor.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone