Nya betalregler för e-handeln

E-handel-lag

Den 1 juli började en lag gälla som syftar till att ge ett ökat konsumentskydd vid köp i e-handeln. Lagen innebär att betalalternativen ska visas i en anpassad ordning vid checkout, där direktbetalning främjas framför kreditbetalning. På grund av en ökad överskuldsättning vill regeringen nu begränsa marknadsföringen av kreditköp och låta konsumenten göra ett aktivt val av betalsätt.

Bakgrunden till det nya kravet är att regeringen uppmärksammat en ökad skuldsättning i de svenska hushållen när det gäller konsumtionskrediter. Från och med den första juli får köp på kredit – det vill säga kreditkort, faktura och delbetalning – endast presenteras som förstaval i webbutikens kassa om inget alternativ för debetbetalning erbjuds. Om det finns något betalsätt i kassan där pengarna dras direkt från kontot som exempelvis debetkort, direktbetalning från bank eller Swish, måste ett sådant betalsätt presenteras för konsumenterna som förstahandsval. Därefter kan andra kreditrelaterade betalsätt presenteras.

− Vi förstår vikten av att förhindra överskuldsättning hos svenska konsumenter. Att finansiera unga konsumenters livsstil genom att exempelvis erbjuda delbetalning av pizza är såklart inte bra. Olika betalsätt är bra för olika köptillfällen, och konsumenten ska inte styras till ett specifikt betalsätt som är bäst för betalleverantören, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Vad är ditt ansvar som e-handlare?
Det är betaltjänstleverantörernas ansvar att säkerställa att lagen uppfylls, inte ditt som e-handlare. Kortfattat: om en konsument som köper varor eller tjänster online kan välja ett betalsätt som innebär att en kredit inte lämnas, ska betaltjänstleverantören se till att ett sådant betalsätt visas först. Ett betalsätt som innebär att en kredit lämnas får heller inte vara förvalt i checkouten, förklarar Svensk Handel, som anser att det kan vara rimligt att konsumenter gör ett aktivt val av betalsätt och därmed också ett aktivt val av att ta en kredit. Dock är frågan om det är rimligt att man som konsument och regelbunden kund till e-handelsföretaget måste välja betalsätt varje gång man gör ett köp.

Svensk Handel menar att för en långsiktig och välmående handel måste utgångspunkten vara en sund konsumtion och kontrollerad användning av krediter. Denna avvägning gynnar såväl handeln som den enskilde konsumenten och skapar ömsesidigt förtroende för båda parter över tid.

Det bör nämnas att krediter ger möjlighet till finansiering av köp, särskilt vid inköp av dyrare varor och tjänster. Krediter kan vara hushållsekonomiskt fördelaktiga för konsumenter som vill fördela en större utgift över en längre tid. Med hänvisning till konsumentkreditlagen kan en kredit, som används på rätt sätt, dessutom innebära ett tryggare köp med bättre skydd av konsumentens intressen än direktbetalning.

Otydlig lag leder till olika tolkningar
Lagen är en konsekvens av en ökad överskuldsättning i samhället, inte enbart från e-handeln utan av en generell ökning av lån och krediter. Svensk Handel har efterfrågat en grundlig dialog med branscherna som berörs vid utformningen av lagen, inte minst för att tolkningen av lagen har varit och är svår.

Effekterna har blivit att olika betaltjänstleverantörer har olika tolkningar och upplägg för utformningen av checkouten vid köp online. Svensk Handel säger att nu återstår att se vilka effekter som lagen medför, såväl för konsumenten som för e-handlaren, och inte minst för överskuldsättningen.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone