Nya handlartjänster – handla utan att lämna bilen

Elgiganten_NetOnNet-bilhandla

För att hjälpa till att minimera smittspridningen av coronaviruset och som ett svar på folkhälsomyndigheternas nya rekommendationer har både NetOnNet och Elgiganten lanserat nya lösningar för kunder att hämta sina produkter i butik.

Elgiganten
Efter de nya riktlinjerna från folkhälsomyndigheten uppmanas handeln att begränsa antalet kunder som befinner sig i lokalerna samt erbjuda alternativ till kassaköer. Utöver golvmarkeringar med uppmaning att hålla avstånd i varuhusen lanserade Elgiganten den 2 april en Drive-In lösning.

– Det viktigaste för oss i denna utmanande situation är våra kunder och medarbetares säkerhet och hälsa. När idén om en Drive-In lösning kom var vi snabba med att se över våra rutiner för att kunna erbjuda det som ett alternativ i våra varuhus runt om i landet, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Elgiganten har länge haft en tjänst vid namn boka & hämta. Ungefär hälften av de som handlar online väljer att använda sig av den här metoden. En stor anledning till det är att man inte måste vänta längre än en timme innan varorna man valt ut finns att plocka upp i det närmsta Elgiganten varuhuset. Som kund kan man välja om man vill betala på plats eller sköta betalningen online. Bestämmer man sig för det senare alternativet kan man från och med den 2 april välja att få produkterna levererade direkt till sin bil på parkeringen.

– När kunderna når den överenskomna parkeringsplatsen kan de själva välja om de vill ha varorna levererade direkt i bagageutrymmet eller genom fönstret. Rådande situation får oss att tänka utanför ramarna vilket leder till nya kreativa lösningar. Vi vet att produkter från vårt sortiment fyller en viktig funktion för de svenska hemmen och därför gör vi det vi kan för att kunna leverera dem på ett tryggt sätt, säger Niclas Eriksson.

NetOnNet
NetOnNet lanserade den 1 april Drive Thru shopping i alla sina Lagershoppar i Sverige och Norge. Tjänsten skall bidra till att göra det ännu mer flexibelt att köpa hemelektronik – antingen i fysiska butiker eller online – och är en av ett antal olika leveranslösningar som NetOnNet nu erbjuder sina kunder.

– Som en viktig omnichannel-spelare, som kombinerar Lagershop och e-handel, vill vi ge våra kunder en flexibel och säker handel oavsett hur de vill få sina varor levererade. När du beställer en vara online har du nu möjlighet att hämta din beställning genom vår Drive Thru-lösning, som ett alternativ till hemleverans eller till att gå in i en Lagershop för att hämta varan, säger Peter Andersson, retailchef för NetOnNet.

Som kund betalar man online när man beställer och när varan är redo att hämtas får man ett SMS. Vid Lagershoppen hämtar man sin vara på angiven plats på utsidan. När man är på plats och är redo att ta emot varan skickar man ett SMS med registreringsnummer och tre sista siffrorna i ordernumret.

– Vår Drive Thru-lösning finns tillgänglig alla vardagar på alla produkter som finns i din valda Lagershop, och din produkt är redo för hämtning 30 minuter efter beställning, säger Peter Andersson.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone