Nytt rekordår för Elgiganten

Elgiganten-NiclasEriksson2021

Elgiganten meddelade den 30 juni att man återigen visar en väldigt fin utveckling när årsresultatet presenteras. Verksamhetsåret 2020-2021 blev ett nytt rekordår och summeras med en resultatförbättring i samtliga kanaler. Försäljningsintäkterna har ökat med 17,4 procent till 15,8 miljarder kronor och rörelseresultatet slutade på 365 miljoner kronor. En ökning på hela 72,2 procent mot ifjol.

– Vi summerar ett annorlunda år när vi stänger böckerna för räkenskapsåret 2020-2021. Vi har precis som resten av samhället påverkats av pandemin. Men elektronikbranschen är en av de branscher som gått mot strömmen och som ökat sin försäljning under året. Att Elgiganten går ännu starkare och redovisar nya rekord, en stark tillväxt och en ökad marknadsandel är något som vi är både tacksamma och ödmjuka inför, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Elgiganten har tagit marknadsandelar i fem av sex produktkategorier. I försäljningsutfallet syns tydliga effekter av pandemin. Produkter som kopplas till hemmakontor ökade med 142 procent mot föregående verksamhetsår. Försäljningen av espressomaskiner hade också en fin försäljningsutveckling och ökade hela 63 procent. Tillgång till bra kaffe hemma har alltså varit viktigt för oss svenskar när vi spenderar mer tid i hemmet. Många andra mer traditionella produktgrupper har också haft en enormt stark tillväxt under året. Samtidigt backar andra kategorier som exempelvis strykjärn och hårklippare.

Elgiganten meddelar att e-handeln ökat med 74 procent, och att tjänsten Boka och Hämta ökat i popularitet och växt med 75 procent jämfört med föregående verksamhetsår. Utöver det har nya tjänster som Drive-In och Live Video Shopping lanserats. Det är många kunder som väljer Drive-In som leveransmetod och dagligen tar Elgiganten emot flera hundra Live Video-samtal, något som möjliggör rådgivning även på distans.

Tjänsterna är ett led i att ge kunderna en sömlös och personaliserad kundupplevelse och stärker därmed Elgigantens omnikanal-erbjudande, meddelar företaget, och berättar att detta också har bidragit till att öka kedjans intäkter i samtliga kanaler – här har kombinationen mellan Elgigantens fysiska närvaro och deras digitala plattform spelat en avgörande roll.

– Jag är otroligt stolt över våra 3 500 medarbetare som har hjälpt våra kunder i både befintliga och nya kanaler för att tillhandahålla digitala produkter, som är av extra stor relevans i tiden vi befinner oss i. Intresset för våra nya, innovativa tjänster har varit stort och de har växt kraftigt på kort tid. Jag är övertygad om att samspelet mellan e-handel, varuhusen och våra kunniga medarbetare är ett vinnande koncept även i framtiden. De här framgångarna är tveklöst resultatet av våra medarbetares engagemang, innovativa lösningar och ett gott samarbete, säger Niclas Eriksson.

Norden
Elkjøp Nordic meddelade 30 juni att de omsatte 49,8 miljarder NOK under verksamhetsåret 2020-2021 och att de med sina nordiska kedjor Elkjøp (Norge), Elgiganten (Sverige och Danmark) samt Giganti (Finland) är marknadsledare i alla fyra länderna, samt att koncernens marknadsandel vuxit från 26,0 till 26,8 procent under det gångna året.

Elkjøp Nordic meddelar att tillväxten är hög i alla länder, men högst i Sverige – trots Amazons etablering där ifjol.

Elkjøp Nordic skriver att Sverige numer är största marknaden, med en omsättning på 16,345 miljarder NOK, följda av Norge (15,085 miljarder NOK, +17 procent), Danmark (10,137 miljarder NOK, +13 procent) och Finland (7,279 miljarder NOK, +12 procent) om man läser i tabellen “jämförbar tillväxt i lokal valuta”.

Eftersom den norska kronan är en smula starkare än den svenska innebär dessa siffror att omsättningen i Sverige var drygt 17 miljarder SEK och inte 15,8 miljarder som anges i den svenska pressreleasen?

Niclas Eriksson förklarar att anledningen till att siffrorna inte är lika är att i de svenska siffrorna (som är de som rapporteras in och man kommer kunna läsa i årsresultatet) är 2,5 månader av årets franchiseomsättning inte med då detta håller på att flyttas till Elgigantens grossistverksamhet.

Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone